Jaha.. Våren? Vad hände nu?

Våren har som bekant dragit sig tillbaka en aning.. För att uttrycka det milt. I lördags hade vi runt 20 grader och strålande sol efter en vecka som blev allt varmare och sen rasade allt med hagel, frost och snåla vindar i sant mars-väder. Vilket gjort att min utsatta potatis nog tagit stryk.

I lördags satte jag ut broccolin i den långa pallkragen, den är jag inte direkt orolig för när det gäller den rådande väderleken då den är vintersådd och vann vid lite tuffare tag. Jag har dessutom lagt på fiberduk som skydd för kålmalen och det skyddar ju mot skitvädret oxå.

img_3306

Så här såg det ut i lördags. Notera pallkragen närmst i bild med spenat och rädisa, som INTE har blivit uppäten av sniglar! Det ni. Om det beror på Nemaslugen eller det kalla vädret, kanske är det en kombo, vill jag låta vara osagt men jag är barnsligt lycklig över att det får växa ifred. 🙂

img_3300

Jag satte även ut rotsellerin och några plantor av dill. Rödbetorna satte jag ut för någon vecka sedan mellan vitlöken i den höga pallkragen ni ser på bilden här ovan. Även de plantorna har fått vara ifred och vitlöken växer så det knakar. 🙂

img_3307
Rotselleri

När det gäller potatisen så var den mer än redo för att sättas ut. Så pass att den redan börjat att producera småpotatis i brättet där den stod på groddning.

Så jag satte de flesta plantor i murarhinkar och några få i den stora bädden.

img_3304

Sen kom alltså frost, hagel och rejält mycket lägre temperaturer. Och jag tänkte inte på att lägga fiberduk över potatisen på kvällen vilket ledde till i princip ihjäl frusen potatisblast. Men… jag låter potatisen vara kvar i jorden just eftersom det var så levnads kraftiga plantor och jag hade kupat dom rejält när jag satte dom. Går det så går det. Annars har jag ”lite” annat jag kan fylla ut det eventuella tomrum det nu kan tänkas bli efter potatisen. Jag sådde ju till exempel kålrot i lördags. Det är ju så gott att gratinera i ugnen med andra rotfrukter och äta till en bit grillat kött. Och om nu inte det funkar så hotar mina squash att ta över hela växthuset så då kan jag ju alltid plantera ut dom sex plantorna och försörja både min egen familj och hela mina vänkrets med squash ända in i nästa år. 😛

Spänningen är olidlig! 😉

05c5a6e9ddfe0a9638a67f34e57bf139

2 reaktioner på ”Jaha.. Våren? Vad hände nu?

  1. Så långt du har kommit. Jag har inte kommit igång ännu, men efter bakslaget i väderleken hinner jag nog. Du skriver att du satt ut rödbetor. Menar du plantor som du dragit upp? Trodde inte det gick utan att man måste direktså just rödbetor.

    Alltid roligt att läsa om dina odlingar, eftersom du är så kunnig.

    Hälsningar
    Birgitta

    Gilla

    • Ja jag har försått rödbeta. Trodde som du att man var tvungen att direktså men läste nånstans om nån som förkultiverar så jag testade. Återstår väl & se om det blir rödbetor i slutet av sommaren förstås. 😊

      Må så gott! /Veronica

      Gilla

Kommentera

