Jag ska hitta dig – Ett boktips!

Det var länge sen jag gav ett boktips men jag har läst/lyssnat på många böcker (som tex Läckbergs senaste Häxan, skitbra var den!) och tänkte nu försöka blogga om åtminstone några av dom den närmsta tiden.

Först ut är ”Jag ska hitta dig”  som är den andra delen i serien om ERLA-gruppen av Pernilla Ericson, som jag har längtat!

jag-ska-hitta-dig
Klicka på bilden så kommer ni till den inne på Bokus

Jag läste den på plattan som e-bok via Storytel vilket jag tycker funkar alldeles utmärkt nu när jag liksom vant mig. Överhuvudtaget stormtrivs jag med Storytel (nej jag är inte sponsrad…) och utnyttjar det nästan mer än biblioteket även om en e-bok aldrig klår känslan av att läsa en fysisk bok. Dock så funkar det bättre att lyssna på ljudbok och sticka, greja i trädgården och/eller promenera. E-böckerna är dessutom tillgängliga på direkten och jag slipper vänta ruskigt länge på den via biblioteket. Visserligen är biblioteket gratis men jag är en otålig själv.. 😉

Hur som helst, tillbaka till boken, saxat från HarpercollinsNordic;

Ett hotat vittne.
En förrädare inom polisen.
Och en torped som inte skyr några medel.

Erlagruppens ”fixare”, Rickard Falke, befinner sig i livsfara. Han sitter inne med information som kan fälla den undre världens mäktigaste man, och klockan tickar mot en kommande rättegång. En torped får i uppdrag att tysta Rickard och får hjälp av en förrädare inom poliskåren. Utredningsteamet Erlagruppen återförenas, och med polis Liv Kaspi i spetsen påbörjar de jakten på torpeden. Hon tvingas använda all sin styrka och skicklighet för att överleva – och rädda de hon älskar mest.

Boken är som sagt andra delen i en serie och fortsättningen på ”Spåren vi lämnar efter oss” som jag tyckte var så in i bänken bra och jag skrev om den HÄR. Man ska läsa dom i turordning för annars får man inte ut lika mycket av böckerna. Av lite olika skäl så tog det ett tag innan jag var fast i ”Jag ska hitta dig” men väl fast så jäklar! vad bra den var! Precis som i första boken är tempot högt, språket enkelt men bra och intrigerna tighta. Jag gillar verkligen karaktärerna i serien och som väl i första hand snurrar runt Liv men i den här uppföljaren får vi även lära känna Rickard lite bättre och man får en helt annan känsla för honom. Det som slår mig när jag läser de här böckerna är att dom utan vidare skulle kunna filmatiseras och bli riktigt bra actionfilmer i sann Die Hard-anda. Ser fram emot att få läsa fler böcker om ERLA-gruppen även om jag inser att det nog lär dröja ett tag tills nästa bok kommer. Men.. Den som väntar på något gott och allt det där ni vet.. 😉

Ha det fint!

Kommentera

