Skillnaden mellan vintersådd och innesådd av broccoli. 

Jag testade ju att vinterså för första gången redan förra året med fantastiskt resultat och i år tog jag ut svängarna ännu lite mer och vintersådde mer grönsaker. För att verkligen jämföra så sådde jag samma sorts broccoli både som vanligt här inne och ute i växthuset i en plastbytta. 

Fröna här inne grodde snabbare så klart, tror det tog en vecka så hade i princip alla frö grott och blivit flyttade in under lysrören i förrådet. Jag skolade om de lite klena och rangliga (trots bra lysrör) plantorna en gång och sen… sen hände det inte så mycket mer. Det stod mest still tyckte jag. Nu glömde jag ta en ordentlig bild på plantorna under rören men ni ser dom längst fram på bänken i bilden nedan; 

Inga dåliga exemplar av broccoliplantor egentligen. Men! Om man jämför med de broccoliplantor som kommit från vintersådden? Så är kvalitén milsvidd. Det man tycker att man tjänar i att vara ute i god tid med att så inne, tar de vintersådda plantorna igen på en grisblinkning genom att både bli finare och bespara mig den platsen dom kräver inne under lysrören. 

Jag sådde broccolin ute i kakburkar av plast den 9:e februari och den 17 mars hade det grott!


Jag har låtit småplantorna stå kvar ute i växthuset, en aning skyddade mot väder och vind men inte från kylan och dom har växt på hur fint som helst. Att det var ett par minus nu i veckan har gått obemärkt förbi. Inte ens mina sommarblommor som jag sådde på samma sätt i februari har påverkats! 

För någon vecka sedan skolade jag om ute-broccolin; 

Knubbiga, stadiga praktexemplar av broccoli! Sen har dom som sagt knotat på i sina krukor och jag slängde faktiskt inne-broccolin på komposten i förrgår. Visserligen har jag inte, tack vare vintersådderna, någon akut platsbrist varken under lysrören (jag hade planerat att köpa fler lysrör i år men det har klarat sig.) eller i växthuset även om det lär ändra sig ute i växthuset den närmsta månaden men jag kände ändå att jag inte ville lägga mer tid och omsorg på de vekare plantorna som jag sått inne. 

Solrosorna som jag vintersådde har jag oxå skolat om och dom växer så in i bänken! Fördelen med att vinterså är ju att jag slipper momentet med avhärdning nästan helt. Framför allt slipper jag dutta. Nu behöver jag eventuellt bara täcka småplantorna med lite fiberduk (om solen är framme) de första dagarna och nätterna när jag låter dom stå ute i pallkragelandet sen är det bara att plantera ut. Plantor som man sått inne får man först bära och kånka på mellan förråd och växthus för att vänja dom vid växthusklimatet sen ytterligare en gång mellan växthus och pallkrageland. Den tiden kan jag lägga på roligare saker. Som att plantera ut broccoliplantorna på sina slutliga platser i pallkragelandet ett par veckor tidigare. 

Idag ska jag handla mer plantjord och skola om bland annat grönkålen. 

Imorse när jag tittade till plantorna ute i växthuset slog det mig att jag aldrig spenderat en sommar i täppan utan Kisens sällskap. Jag undrar när jag ska vänja mig av vid att förvänta mig att han ska komma strosande över gräsmattan? ❤ 

Kommentera

