Ute i pallkragelandet!

Ledig idag. Började med en kopp kaffe och ett avsnitt Outlander. (Vilken ljuvlig serie!) Sen blev det en  sväng ut i trädgården. Bar ut alla backar med plantor som stått i förrådet de senaste två dagarna. Kylan är ju tillbaka med ett par minus om nätterna (och skrapning av bilrutor på morgonen… så kul så..) så jag bar in dom i förrgår och sen har dom liksom fått stå där i två dagar då jag inte velat bära ut plantorna snortidigt på morgonen innan jobb. Vore rätt beklämmande att missta alla tomatplantor på grund av kylan i april.

Som vanligt när jag går ut i trädgården för att greja så hade jag ingen direkt plan över vad jag skulle göra. Tycker inte om att ha det. Gillar att pilla med än det ena, än det andra utan krav och måsten. Visst finns det saker i bakhuvudet som jag vet att jag bör göra, som att till exempel förbereda pallkragelandet inför kommande odling. Men det är inget måste. Jag vet att jag hinner med ändå.

img_3022
Balto verkade ha full koll på var jag skulle spendera en del av tiden.. 🙂

Så vad gjorde jag då? Tja.. Utan inbördes ordnings så fick jag grejat med följande;

# Jag sådde sommarmoroten ”Nantes 2” mellan raderna av årets vitlök. La på ett första lager med gräsklipp och så på med ett lock. Har aldrig klarat av att odla morot innan, jag hoppas på åtminstone en liten skörd i år.

img_3050

# Sen grejade jag med sådderna i växthuset. För att frigöra lite hyllutrymme så satte ut rotselleri och sättpotatis i min lilla odlingstunnel från Icahemma.

img_3035

Bra till att avhärda småplantor och frigöra plats inne i växthuset. Kanske direktsår jag lite där senare i år? Förresten så har mina första rädisor grott. Sådde för nån vecka sen i ena pallkragen, la lock på och Tadaa!!

img_3026

Tänk så lätt det är att odla ändå? Bara att så och så gror fröna när det liksom passar dom? Det mest fantastiska med detta är ju att fröna av både rädisa och spenat har grott när vi faktiskt haft en köldknäpp med ett par minus om nätterna och förvisso sol men bara några enstaka plus på dagarna. 🙂

img_3034
Man kan undra vad det är Balto hörde eller såg? Maskarnas smaskande? 

Det börjar bli lite trångt i växthuset. Än kan jag ha kvar min stol och mitt lilla bord där inne men… om ett par veckor så är det nog ett minne blott. Men gudarna ska veta hur bra jag mår när jag sitter där med en kopp kaffe och filosoferar. ❤

img_3029

# Jag klippte mina vinbärsbuskar idag, formade dom lite, vilket ledde till att jag bara var tvungen att testa att sätta sticklingar av det jag klippt av. Doften från vinbärsbladen fyllde växthuset ett tag.

img_3039

# Sen har jag bestämt var mina olika sorter av kål ska odlas i år så jag förberedde jorden i kragarna för detta. Först grävde jag ner en spann med färdig bokashi…

img_3037

…sen myllade jag ner årets första gräsklipp på toppen…

img_3044

..satte bågarna av rör på plats. Nu ska jag bara köpa någon form av nät att lägga över bågarna. Det sägs ju att man kan använda en av gardinerna på Ikea; Lill heter den om jag inte haltar helt på minnet. Får ta en tur dit en dag. Kanske passa på att köpa en piedestal på samma gång? 😉

img_3051

# Jag la även ut halm mellan jordgubbsplantorna. Jordgubbarna har förresten fått flytta från en pallkrage till ena delen av odlingslådan. Passade på att dela och få fler plantor när jag ändå höll på. Hoppas på fin skörd, om inte i år så nästa år.

På det hela taget en riktigt bra förmiddag ute i täppan. Fick dessutom lyssnat ikapp på podden Två odlare emellan. Hunger och att jag faktiskt frös var det som gjorde att jag gick in. Nu stannar jag nog inne resterande av dagen. Måste dock klä mig för att kör och besiktiga bilen tyvärr. Men när det väl är gjort så är det jag och Balto ett med soffan!

img_3055

Ha det fint!

Kommentera

