Nya krukväxter!

Det snöar ute idag. Inte alls trevligt att vara ute med andra ord, inte ens i växthuset. Men! Jag har ju på senare tid blivit allt mer förtjust i att greja med våra krukväxter här inne, vilket dom nog är djupt chockade över. För krukväxter inne har aldrig varit min grej. Dom har, i bästa fall, fått en väldigt styvmoderlig behandling. En skvätt vatten varannan vecka på sin höjd. Tills för några månader sen. Numera är dom både välvattnade, omplanterade och välansade. Om detta nu beror på att jag raskt går mot 40, att jag behöver lägga min energi på annat än ångest över mat och träning eller att jag bara har blivit mer tant, eller kanske en kombo, det vill jag låta vara osagt men hur som helst så körde jag till Plantagen idag. Sen att jag sa till Johan att jag skulle köpa mig EN ny blomma och kom hem med FYRA gröna växter, det är ju en rätt intressant vändning enligt Johan. 😉 

Men han kan ju knappast klandra mig för att vara förutsägbar? Lite spänning här i livet får han ju ha. 😛

Hur som helst; kolla in dessa snyggingar;

img_2933
Fjädersparris

img_2929
Rexbegonia

img_2924
Fredsgrönska

img_2931
Kalatea ”Medallion”
Alltså… dom är ju så fräsiga! Dessutom har min garderobsblomma som egentligen, det har jag lärt mig idag, heter Zamiakalla, blivit både delad och omplanterad. Det är den värd efter år av misskötsel. Den stackaren har stått i samma ynkliga kruka i en vrå och bara överlevt på något magiskt vis. Nu har jag, eller vi, 😉 två stycken stiliga exemplar.

img_2935

Det här nya intresset innebär förstås att jag lider av en hyfsat stor brist på krukor. Åtminstone av större modell. Det får bli en tur till Erikshjälpen och Myrorna eller någon annan loppis tror jag. Och sen vore det ju bra med någon form av piedestal. Det hade varit snyggt med till exempel en Gullranka på en sådan här piedestal från Ikea:

lantliv-piedestal-vit__0117749_pe272935_s4

Vi får väl se vad som flyttar in så småningom.

Kommentera

