Krukat om tomater..

En del av mina tomater nere i förrådet under lysrören började bli en aning vingliga så igår krukade jag om dom i halva mjölkpaket. Just halva mjölkpaket funkar riktigt bra som tomatkrukor. Dessutom kan jag då ge bort överblivna tomatplantor utan att behöva kräva krukorna tillbaka. Jag klipper hål i botten så att överskottsvattnet kan rinna bort. Vill man göra det riktigt lätt för sig kan man ju till och med skriva på krukan vad för sorts tomat det är. Många fördelar med andra ord. Den allra största är dock att det blir bra jordvolym utan att  krukorna skrymmande. En nog så viktigt egenskap när man får pussla som värsta Tetris-proffset under lysrören så här års. (Och då har jag inte sått i närheten så mycket som jag gjort förr. Tack och lov för kallsådder säger jag bara!)

img_2642

När det gäller tomater brukar jag, när dom är så här rangliga som dom gärna kan bli under lysrören så här års, sätta dom rätt mycket djupare än vad dom redan står så att säga.

img_2640

Det går hur bra som helst för tomaterna bildar nya rötter utmed stjälken som kommit under jordytan. Man vinner rätt mycket på att göra så här då plantan blir mycket stadigare och starkare inför säsongen. Om några veckor så kan man dessutom toppa plantan och toppen du klippt bort kan man sätta i jord och få ytterligare en planta. OM man nu mot förmodan skulle ha lite för lite tomatplantor…. 😉

 

Kommentera

