Jag finns på Goodreads.

Jag gick för någon månad sen efter en tids tvekan med i Goodreads som är en webbplatscommunity och en databas med information om litteratur och annat i bokväsendet. (Goodreads köptes upp 2013 av Amazon för en hemlig summa pengar. Smart sätt att göra reklam för sina egna tjänster och böcker…)

goodreads-boosk

Anledningen till att jag tvekade var att det liksom skulle bli ännu en grej som tar tid och krasst sett inte ger så mycket tillbaka. Och snor lästid med för den delen. Och tja.. inne på Goodreads kan man logga de böcker man läst och de som man vill läsa. Man kan även sätta upp mål med antal böcker man tänker läsa i år och prata med andra lästokar i olika grupper. Det kan då och då vara svårt att hitta böcker i de svenska upplagorna, Sverige är ju ett pytteland och sajten är ju amerikansk. (Vilket märks väldigt tydligt om man som jag är lite hooked på romance.) Genom att man uppgett vilken sorts böcker man tycker om att läsa så får man upp förslag på böcker man kanske vill läsa. Nu får jag de flesta tipsen om böcker jag kan tänka mig att läsa via Instagram och min lista på böcker att läsa är nämligen oändlig, så pass att jag under de senaste dagarna lidit av lätt ”startitis” (så många böcker så lite tid liksom…) så egentligen behöver jag alltså inte  FLER boktips men det är ett rätt kärt problem trots allt. 😉

fran-och-med-du
Tillslut blev det den här boken som jag började läsa. Verkar lovande måste jag säga. 🙂

Nu finns det även en grupp som heter Goodreads Sverige på Facebook. Det tycker jag är extra kul. Facebook är en aning lättare att vara inne och nätverka i än vad Goodreads är. Gruppen är ny så än är vi inte ens tio medlemmar men jag hoppas och tror att det kommer att ändras. Böcker och läsning är trots allt himla roligt! Min profil hittar ni HÄR, vi ses kanske där eller på Facebook?

reading-quote-1

Kommentera

