Att dejta en viking…

…skulle kunna se ut så här om man läser mycket romance enligt Harlequin. 😉

Skrattade så jag grät när jag såg den här första gången inne på Facebook. Precis så jag ser det framför mig när jag läser historisk romance!

Apropå Facebook så delade Sveriges romance-drottning; Simona Ahrnstedt en länk med top 100-romance-böcker genom tiderna. Min redan långa ”att-läsa”-lista är därför numera oändlig upphöjt i tio. Ungefär. Det här är en amerikansk lista, så det lär krävas lite detektiv arbete om man ska hitta dom på svenska, men allt går om man ger sig den på det.

När det gäller just genren romance så är den sjuk stor ”over there” men en del författare känner jag igen så som Nora Roberts, Diana Gabaldon (Outlander-serien) Jojo Moyes oxå och självklart; Jane Austen. Austen är förf övrigt författaren av den allra första romance-boken jag läste; Stolthet och Fördom. Självklart blev jag en smula kär i Mr. Darcy. Det går liksom inte att undvika att bli det när man läser Stolthet och fördom. Tänk att den skrevs i slutet på 1700-talet? Tror jag ska ta mig tiden att läsa om den snart. Eller se filmen med Colin Firth som Mr. Darcy? Det och ett gott choklad kan lyfta vilken dag som helst!

darcy-mr-darcy-11407443-520-385

Inte för att jag tycker Colin Firth är snygg så jag drabbas av bultande hjärta och längtan efter att lyfta på oändligt många kjolar, nä.. Filmatiseringen är helt enkelt så romantisk så man ligger och ler fånigt en stor del av tiden. Och det, det är verkligen väldigt trevligt!

Ha en fin dag!

Kommentera

