Gryningsstjärna – Ett boktips!

Fick i förra veckan hem andra delen i Idijärvi-triologin; ”Gryningsstjärna” av Charlotte Cederlund. Givetvis har jag läst första delen 😉 ”Middagsmörker” och om den kan ni läsa HÄR.

img_2523

Gryningsstjärna tar i princip vid precis där Middagsmörker slutar och man slängs ganska fort in i olika händelser med och runt seriens huvudperson den snart 18-åriga Àili.

Saxat från Bokus;

Mörkret har lagt sig över Idijärvi sameby och det dröjer veckor innan solen återvänder. Borri noaidis attack har rivit upp djupa sår inom Áili, sår som blir än mer smärtsamma när en tragisk olycka gör henne ensam igen.

Samtidigt har Nåjdernas råd kommit till byn. De söker efter Urseiten, det mytomspunna föremål som kan förgöra dem alla om det hamnar i fel händer. Áili litar inte på rådsmedlemmarna och när deras sökande inte ger resultat försöker hon utveckla sina krafter på egen hand. Hon gör allt för att hålla byn säker. Inget pris är för högt för att skydda de hon älskar.

Det är svårt att skriva om den här boken utan att liksom spoila första delen men det är en bra uppföljare med en cliffhanger till tredje delen ”Midnattsljus” som släpps först nästa år. Cederlunds språk är inlevelsefullt och rakt på sak utan att språket är ner bantat så att en god berättelse försvinner, det gillar jag. Tempot är fortsatt högt, vinklingarna många och som sagt så slutar boken med en sanslös cliffhanger. Jag är som bekant ingen vän av böcker skriven i ”jag-form” men under de senaste månaderna har jag liksom tvingat mig själv att läsa mer av den varan (för jag vill ju inte missa bra böcker på grund av en sådan liten detalj…) så jag har börjat att vänja mig och just i de här böckerna funkar jag-formen klockrent.

Trilogin tillhör den så kallade; Young adult/ung vuxen-kategorin, vilket innebär att den funkar för tonåringar 15+ och vuxna. I början trodde jag att det bara var för ”unga vuxna” alltså personer i typ 16-19 års åldern som böckerna i ung vuxen-kategorin vänder sig. Det gör den inte. Man lär sig ständigt nya saker! 😛

Hur som helst; Boken är helt klart läsvärd, tyckte man om den första, tycker man om den här. Dock boken att man läst första delen, annars blir rätt mycket i andra boken obegripligt. 🙂

Och nu? Nu ska jag bege mig på nästa uppföljare som jag sett fram emot, nämligen ”Äventyr för ensamma hjärtan; Destination Indien”.

img_2527
Veckans skörd från biblioteket. Tre helt olika böcker. Alla ser jag fram emot att läsa!

Ha en fortsatt fin kväll! ❤

Kommentera

