Tre gånger romance! – Ett (3) boktips!

Alltså historisk romance är lite som en maräng. Oskuldsfullt vit, fluffig och inte ett dugg svårtuggad. Och absolut underbart att ägna sig åt när man ligger på soffan med en katt på magen och hund vid fötterna.

Har under de senaste veckorna läst en triologi ”Skottska hjärtan” i historisk romance skriven av Nicola Cornick. Den handlar om tre systrar som alla, i var sin bok, träffar var sin outhärdligt snygg skotte till karl. Och det är liksom inte män som i ”män” utan det är riktiga karla karlar som är så där välbyggt kärvt manliga som en del män tydligen är på 1800talet i Skottland men med väldigt mycket trevligare kvinnosyn än vad, helt uppenbart, en del män (ledtråd; presidenten i USA…) har idag på 2010-talet…

ladyns-hemliga-brev

232480849_e6126ecf-eb6a-4300-86a3-e76bdb49f8a0

10019973

Klicka varje bok så kommer ni till de individuella beskrivningarna inne på Storytel. Man kan väldigt väl läsa dom här helt oberoende av varandra. Hade det inte varit för Goodreads hade jag nog helt missat att dom var i en serie, för inne på Storytel så står dom enbart som ”Harlequin Silk”-böcker men jag vill påstå att behållningen blir väldigt mycket större om man läser dom i turordning. Det spoilar rätt ordentligt om man läser Smugglardrottningen före de andra. 😉

Som historisk romance får dom rätt höga omdömen av mig. Det är bultande sköten, hårda lemmar, darrande knän och rodnande kinder (=mys-snusk) så det står härliga till samtidigt som det handlar om dygd, ära och adliga släkter, alltså precis så det ska vara när det är historisk romance. Historierna i sig är mysiga, det är inga tunga berättelser men det ska inte historisk romance vara heller.
De två första delarna finns som både ljud- och e-bok och jag började att lyssna på den första och jag vill påstå att pryd snusk a la ”kvinnliga blommans lilla knopp” är en sann hörupplevelse! 😉 De andra två har jag läst som e-böcker. På så vis kan jag ha fler böcker i rullning samtidigt. En på plattan. En som ljudbok under promenaden och ytterligare kanske en i pappersformat från biblioteket. Omväxling förnöjer som det så bekant heter.

Nu ska jag lyfta baken ur soffan och hänge mig åt helt andra saker än mys-snusk; Vi ska iväg och se Johan Glans under eftermiddagen och ikväll är det stor fest för ett par vänner som gift sig.

Ha en fantastisk lördag! ❤

Kommentera

