Spenaten har grott! 

Den 12 februari var jag ute och sådde spenat i både en av pallkragarna och i växthuset. Jag hängde då på #spenatupproret som Sara (Skillnadens trägård) drog igång. Ni kan läsa om det HÄR. Idag såg jag att spenat som jag sådde i en champinjonkorg ute i växthuset, har grott. Och det i en temperatur av max 10 plusgrader. Visst är det rätt coolt? Spenat är fasen en tuffing till grönsak.

Visst är det ett tag till skörd men jag tror inte att det dröjer allt för många veckor heller. Blir det inte allt för stora bakslag på våren så. Jag kikade även i mina andra kallsådder men där hade det inte hänt något. Men än är ju våren ung så det är ingen brådska alls. Det är inte så att det direkt lockar att vara ute oavsett. Även om det i växthuset är lä för vinden så är det inte direkt skönt att vara där inne/ute. Och definitivt inte att vara ute i själva täppan.

Dock gick det iväg en beställning på sparrisplantor och sättlök idag så nog börjar det dra allt mer i trädgårdstarmen. Tänk vilken lyx att om något år skörda egen sparris? Att kunna skörda för att i princip lägga den på grillen eller stekjärnet? Och att sen äta den med salt och lite pressad citronsaft? Det är så det vattnas i munnen av bara tanken. Att odla är verkligen att tro på morgondagen. ❤

05c5a6e9ddfe0a9638a67f34e57bf139

 

Kommentera

