Man saknar inte kon…

…förrän båset är tomt. Sägs det ju. Inte för att jag bokstavligen talat saknar en ko, tvärtom, jag äter numera hellre morötter än kött alla dagar i veckan, nä jag menar, så klart, biblioteket. ”Mitt” bibliotek här i byn stängdes ju i höstas för renovering för att öppna nu i höst så ”mitt” bibliotek ligger numera ute på Råå. Inte så långt ifrån Påarp men ändå ”något” längre än gång avstånd. För art uttrycka det milt. Jag skulle kunna gå eller cykla men nä. Inte nu så här i början av mars åtminstone. Kanske när våren kommit på riktigt? Och jag inte har fem böcker som ska lämnas och lika många som ska hämtas?

Jag skulle även kunna köra in till stadsbiblioteket, som är jättefint, men för att komma dit så måste jag som sagt köra in till centrum för att sen krångla med parkering bara för att inte veta riktigt var jag ska börja när jag ska leta upp något läsvärt. Det är nämligen sällan jag hittar något när jag går och strosar bland alla böcker på ett bibliotek. Jag älskar däremot miljön och stämningen på ett bibliotek. Det är lite av ett barndomsminne. Jag åkte ofta med mamma till biblioteket som barn. Redan då läste jag mycket. Precis som min mamma gjorde och till viss del gör än idag.

Hur som helst. När det kommer till att hitta läsvärda böcker så får jag tips om dom runt om på nätet till exempel via bokpoddar, olika konton på Instagram  eller Goodreads.

När någon titel dyker upp som låter spännande bokar jag den via bibliotekets hemsida. Så smidigt! Det är sällan jag inte hittar boken jag vill ha. Möjligen så är utbudet av romance, framför allt historisk sådan, något begränsad även om utbudet av nyare böcker så kallad contemporary (=samtida romance) i den genren ökat. Alla Simona Ahrnstedts böcker finns att låna till exempel. Sen är det liksom bara att vänta. Är det en populär bok får jag, som ni ser, vänta riktigt länge.

img_2223

Detsamma var det med Stefan Anheims senaste ”Arton grader minus” (kommer en recension av den snart här på bloggen), den väntade jag på rätt länge, ett par månader tror jag men det spelar ju i sig ingen roll. Få böcker är det så bråttom att få hem så jag inte har ”råd” att vänta. Det finns många andra böcker att läsa under tiden. Det är långt ifrån alla böcker det är lång kö på. Tvärtom. Jag hämtar hem i snitt tre bokade böcker i veckan. Vilket innebär att jag är en flitig besökare av bibliotekets hemsida, vilket i sin tur innebär att jag under den senaste veckan då bibliotekets hemsida legat nere för uppdatering, känt mig halv. Tänk vad fort man vänjer sig vid något? Det har varit riktigt tomt att inte kunna gå in och boka böcker. Men idag, till min stora glädje;

img_2371

ÄNTLIGEN som det så bekant heter! Och imorgon har områdesbiblioteken öppet som vanligt igen. Tack och lov. Nu ska jag surfa in på nya sidan och spana in läget. Tänk vilken skatt bibliotek är? Att litteratur i olika format och en massa annan media är i princip gratis för oss skattebetalare? Genom internet blir deras utbud dessutom än mer tillgängligt då man även kan låna böcker i både e-format och ljudbok. Mina pojkar har i alla år fått hänga med till biblioteket precis som jag fick. Otaliga är de barnböcker jag burit hem och läst för dom. Tyvärr har dom inte ärvt min läs-gen, kanske på grund av all annan teknik som konkurrerar om deras uppmärksamhet men jag vet att jag ändå gett deras svenska en bra grund att stå på i och med att jag läst (och fortfarande ibland läser för minstingen) för dom sen dom var små. Och kanske dom återupptäcker böckernas värld när dom blir vuxna? Jag hoppas verkligen det för även om mitt läsande har gått väldigt mycket upp och ner i perioder så finns det få saker som slår känslan när man slår upp en ny bok och man redan efter första sidorna är totalt fast och inne i den…

img_2337

Ha en fin tisdag!

Kommentera

