Spåren vi lämnar efter oss – Ett boktips!

Jag läste ut Spåren vi lämnar efter oss av Pernilla Ericson igår. Det var ett tag sedan jag läste en deckare. Det har blivit mycket romance och feelgood på sistone, vilket inte är alls dumt, tvärtom, älskar romance men det var roligt att läsa en deckare som var riktigt riktigt bra. Spåren.. är Ericson´s första bok och första delen i en serie som heter ”Erlagruppen”.

img_2293

Saxat från Bokus;

En sen natt blir en kvinna överfallen i en park. Kvinnan råkar vara Liv Kaspi, en ung, lovande och vältränad polis, som slår förövaren sönder och samman. Och överfallet är inte det enda i Stockholmsområdet. Söder om innerstan härjar Gröna linjen-männen längs tunnelbanans hållplatser. Kvinnor på väg hem överfalls av maskerade män, de våldtas och misshandlas.

Liv tvingas ta ledigt i väntan på en internutredning. Det är då hon blir kontaktad av en anonym brevskrivare. Breven visar sig komma från en äldre och respektingivande dam vid namn Edith, en förmögen, pensionerad kriminalprofessor som samlar ett specialteam för att lösa fallet med Gröna linjen-männen. I teamet ingår även Aminah, en hacker med stor teknisk kunskap och Rickard, en fixare i den kriminella världen, en man som med lika delar karisma och kontakter kan ordna fram i stort sett vad som helst.

Jakten på Gröna linjen-männen leder till så väl Paris som Los Angeles, och på vägen förstår Liv att Edith har högst personliga motiv för att fånga förövarna. Våldet i överfallen eskalerar och teamet inser att de jobbar mot klockan. Längs med resans gång blir också de jagade medvetna att Ediths team är dem på spåren. Det leder till en brutal uppgörelse, där Liv tvingas använda all sin styrka och skicklighet för att överleva.

Spåren vi lämnar efter oss är en kriminalroman som tar upp det högaktuella ämnet hur synliga vi är på nätet, och vad följderna av spåren vi lämnar efter oss kan bli.

Boken är som sagt riktigt bra med ett bra driv redan från första kapitlet. Språket är enkelt och rakt utan att för den sakens skull vara för banalt. Jag fastnade direkt. Trots att jag var aptrött igår så läste jag ändå gott och väl en tredjedel av boken innan jag i princip somnade med boken som huvudkudde. Det är ett bra betyg på en bok, inte sant? Boken läste jag sen ut under min fridag igår. Till min stora glädje så läste jag på författarens Instagram att nästa bok i serien om Erlagruppen kommer nu i maj, den ser jag verkligen fram emot. 🙂

Ha en fin tisdag!

Just det, nu är jag troligen sist på bollen här men… Har ni sett det här fenomenet ”bokvideos”? Rätt fräckt! som mina barn skulle säga. Hur som helst; här är videon till Spåren vi lämnar efter oss;

Kommentera

