Bokashi och jordfabrik!

För några veckor sedan så fick jag äntligen för mig att prova att starta upp en jordfabrik här inne. Har inte blivit färdig till det innan av olika skäl. Lättja bland annat. För egentligen är det här med jordfabrik inget krångligt. Över huvudtaget. Allt man behöver är någon form av låda till exempel en plastback, en spann med färdigjäst bokashi och jord av något slag.

img_2167Vad för jord man använder är rätt oväsentligt. Många använder sig av så kallad ”fuljord” vilket kan vara allt från jord som blivit över från omplantering av inomhusväxter till jord på påse av sämre kvalitét. Det kan även vara jord man tar direkt från trädgården. Jag fick ta till jord på påse då jag inte kände för att gå ut och hacka loss ett gäng liter ur en av mina pallkragar.

img_2165

Sen var det liksom bara att börja blanda. Jag bottnade backen med planteringsjord, hällde i  ungefär häften av innehållet i bokashispannen, hällde på mer jord och rörde om. Detta för att jorden liksom ska få kontakt med matresterna. Sen hällde jag på resterande av innehållet i spannen, på med mer jord, rörde om igen och avslutade sen med en halv decimeter jord som ett slags lock. Locket till backen la jag på men med ett par centimeters glipa. Sen är det liksom ”bara” att vänta. Tålamod är en dygd och allt det där ni vet…

Idag har det gått nästan två veckor sen jag rörde ihop jordfabriken och jag kände att jag nu kunde ta och röra runt i backen för att se vad som hänt. Temperaturen i förrådet är aningen för låg för att vara helt optimal så jag förväntade mig inget mirakel men likväl så hade faktiskt det mesta av matavfallet blivit jord. Bara någon enstaka potatis, äggskal och tidningspapper som klumpat ihop sig fanns kvar. Numera är jag rätt petig med att finfördela matresterna men när jag gjorde den här spannen som jag använde i backen så hade jag inte riktigt koll på det där. Och egentligen spelar det ingen roll. För även de stora bitarna kommer att bli jord, det tar bara lite längre tid. Jag kommer att låta fabriken stå ytterligare någon veckan innan jag välter ut den i någon av mina pallkragar. Jag har ingen nämnvärd tjälen ändå så jag kan röra ner det där och täcka med lite halm så kommer det att vara rena drömmen att odla senare i år.

När jag rörde om i jordfabriken så riktigt kände jag värme stråla upp mot mitt ansikte och när jag tog i jorden så var den varm. Ett tecken på att komposteringsprocessen är i full gång. Tänk att resterna från maten jag burit hem och tillagat nu har blivit jord som jag kan använda i mina odlingar? Jord som blir prima dunder till mina grönsaker (och rosorna! <3) så jag under ett gäng månader inte behöver bära hem så mycket från affären (=minskad klimatpåverkan) utan kan vara hyfsat självhushållande? Och resterna från de grönsakerna går, via bokashihinken, tillbaka till jorden dom kommer från. (=ännu mer minskad klimatpåverkan!)

Alltså. Hur jäkla coolt är inte det?!

img_2286

Vill ni läsa mer om bokashi så klicka in på; Kökskompostering med bokashi. Där har jag lärt mig massor. Det finns även ett par grupper på Facebook där jag fått oändligt mycket tips från andra superkunniga bokashi-nördar;

Nu ska jag fortsätta att vara ledig. Kroppen tjurar rätt rejält idag så det blir väldigt varsama aktiviteter som promenad (En förbannad podd har släppt ett nytt avsnitt, perfekt sällskap under promenaden!), läsning (läser just nu Spåren vi lämnar efter oss, så bra!), klia Vargen på magen (mycket viktig feelgood-syssla!), dricka kaffe (frågor på det?) och krama pojkarna (så jäkla självklart!). Ungefär.

Ha en fin måndag! ❤

Kommentera

