Terapi på flera sätt..

Idag efter yin yogan fortsatte jag att yoga i förrådet. Alltså inte rent bokstavligen då utan mer mentalt. Jag tog med mig en kopp kaffe ner och grejade. Tänk att något så banalt som att pyssla med småplantor, så några frö och rensa bort visset från pelargoner kan vara så energigivande?
Jag passade på att höja lysrören ett par snäpp för att en del plantor började växa sig allt för nära lysrören. Till de som fortfarande är små tex citronmeliss och rotselleri hämtade jag in champinjonkorgar så dom fortfarande kan komma tillräckligt nära rören. Lösningen vinner sannerligen inget skönhetspris men det funkar alldeles utmärkt. Och det är ju det som är huvudsaken.

img_2272

Klart är att jag nog ändå får investera i en ljusrörshylla i år. Hade en liten tanke på att jag nog skulle klarar mig utan. Visserligen så kan jag frigöra en hel del plats när jag käkat upp spenaten men ändå.. Det kommer att bli trångt när allt ska få egna krukor. Å andra sidan så är det ju en fyra veckor till eller så. Och då är vi i slutet av mars, början på april. Det kan klara sig med bara ett lysrör om jag börjar bära ut i växthuset om några  veckor. Men igen.. jag insåg förra året att åtminstone paprikan och chilin behöver stå kvar längre inne i det lite varmare förrådet än vad allt annat behöver göra. Det blev väl kyligt för de små liven ute i växthuset och dom som inte bara vissnade ihop och försvann blev fasligt ynkliga. I år har jag dessutom sått paprikatomat vilket jag verkligen ser fram emot att få odla. Med andra ord så behövs hyllan. Men det är ingen jätteinvestering. Runt 500-lappen så har jag en lösning som håller och funkar lysande (höhö) i ett gäng år fram över. Jag återkommer i detta så fort jag köpt och installerat. 🙂

Från det ena till det andra så insåg jag när jag sådde årets tomater för någon vecka sedan att jag missat att köpa frö till körsbärstomater! Hur lyckades jag med det?? Körsbärstomater är verkligen ett måste. Få saker slår känslan att kunna stoppa ett gäng solvarma körsbärstomater rätt in i munnen en ljummen sommarkväll. Det är romantik på trädgårdsvis liksom. Som väl är så kan man ju köpa frö i de flesta större mataffärer numera så min lilla miss var snabbt åtgärdad. Tack och lov. Nu är ordningen återställd.

img_2270

Dessutom så har jag rafsat bort allt visset på mina pelargoner och börjat vattna dom med näringslösning så dom vaknar ur vinterdvalan. En del av pelargonerna trimmade jag till med saxen. Passade på att ta några sticklingar från Cattolica och doftpelargonen. Bara att hålla tummarna för att dom tar sig. 🙂 Tror att jag måste utöka min pelargonsamling med någon ny sort i år. Dom hör liksom verkligen sommaren till. Och är så lätta att ha med att göra.

Nu ska jag slänga mig i soffan med en chick lit, hoppas ni har en bra lördag! ❤

Kommentera

