Ordbrodösen -Ett boktips!

Jag håller vad jag lovar och fortsätter därför gårdagens inlägg med boken ”Ordbrodösen” av Anna Arvidsson. Jag fick tipset om boken i det senaste avsnittet av En förbannad podd (fantastiskt bra podd om böcker! Ni hittar just det här avsnittet HÄR om ni vill lyssna.) och man kan vara med och bokcirkla boken inne på Fb den 18 mars i det här eventet; En förbannad bokcirkel – Ordbrodösen. Läs och var med för allt i världen!
Hur som helst. Saxat från Bokus om Ordbrodösen;

Med skrivna ord kan hon styra dina tankar och handlingar. Du märker aldrig när du blir hennes marionett.

I en värmländsk bruksort bor sedan århundraden tillbaka en säregen släkt. De har en stark ställning och en kraft som till varje pris måste hållas hemlig. Kvinnorna i släkten är ordbrodöser. Alba har aldrig önskat sig förmågan att styra andra människor, men accepterat att hennes framtid är utstakad. Hennes mor, mormor och mormors mor har alla fått kraften på sin artonårsdag. Inträdesprovet ska vara en ritual, inte ett verkligt test. När Alba misslyckas står alla handfallna. Ingen berättar vad de misstänker ligger bakom hennes oförmåga. Istället skickas Alba hastigt till en avlägsen släkting i Stockholm och bit för bit börjar hon själv lägga pusslet.
Men någon försöker hindra hennes sökande. Någon som inte skyr några medel för att nå sitt mål.
Någon som kan få vem som helst att lyda.

Och jag säger bara; LÄS DEN!! Wow vilken bok!! Så här andra månaden på året kvalar den in på 2017’s topp Fem lista. Vilket, by the way, en av bibliotekarierna på ”min” lilla biblioteksfilial där jag efter ett halvår (mitt lokala bibliotek är stängt på grund av renovering, så jag har fått vidga mina vyer så att säga…) redan är välkänd stammis (undrar VAD det kan bero på??😆) håller med mig om. Samme bibliotikarie konstaterade att jag läser väldigt brett när han såg högen med både deckare, chicklit, romance & ung vuxen. Omväxling förnöjer svarade jag med ett brett leende. Hur som helst, tillbaka till Ordbrodösen. 

Redan i fjärde kapitlet eller så kastas bokens kurs om och sen är det liksom bara att hålla i hatten och hänga på! När man tror att man liksom klurat ut det så svänger det. Kapitlen är korta och tempot högt. Historien är magisk och overklig men samtidigt trovärdig och högst verklig. Den är så finurlig att jag ibland måste gå tillbaka och läsa om. Men det gör inte berättelsen sämre på något sätt, tvärtom! Och Annas språk sen? Hon skriver stramt och väldigt vackert. Det här är Annas debut och jag hoppas verkligen verkligen att hon får ge ut fler böcker. Kanske blir det en fortsättning, boken är en smula öppen för det men samtidigt så skulle den kunna vara avslutande. Jag skulle kunna skriva ännu mer om den här fantastiska boken men istället så avslutar jag med;

LÄS BOKEN! 

img_2173

One thought on “Ordbrodösen -Ett boktips!

Kommentera

