Nästa omgång sådder…

Egentligen skulle jag inte så nästa omgång förrän i början av mars… men va fasen? det är ju nääästan mars nu.. 😉 Igår kom A förbi med en leverans av ”kuvöser” (vindruvsaskar) och en trådgardin som hon hade liggande till övers och som jag nu fick till mina groddar (avklippt nylonstrumpa funkar inte alls så bra som jag trodde…) och som skydd till kålplantor från kålfjärilen senare i år. Himla fint med vänner som har saker över och kan tänka sig skänka det till mig. ”Betalningen” för detta kommer senare i sommar i form av både en himla massa squash. Plus en del annat. Man kan väl säga att hon investerade i min odling? 😉

img_2182

Hur som helst. Nästa omgång av det här årets sådder bestod av;

# Tomat i form av sorterna Cal-J (plommontomat), Money Maker och Tigrella. Spontant känner jag att jag saknar någon sorts körsbärstomat. Får komplettera med lite frö av det.
# Broccoli
# Citronmeliss
# Rödlök
# Salladslök

Löken sådde jag i pluggbrätte då jag vill ha mycket lök. Jag har inte riktigt luskat ut var jag ska få plats med allt men det löser sig. I år ska jag inte odla potatis (Tror jag. Jag har inte riktigt bestämt mig än. Men klart är att jag inte kommer odla potatis i pallkragarna i alla fall. Kanske blir det i spannar?) och jag ska flytta mina kryddor till ett annat ställe i trädgården vilket innebär att jag kommer ha tre ”lediga” pallkragar i år. Vilket jag inser att jag redan kompenserat/åtgärdat/löst genom att vilja odla olika sorters kål som broccoli och grönkål.

Tänk att det är samma sak varje år? Hur ska jag få plats med allt? Å andra sidan så har det varje år löst sig alldeles utmärkt. Men… Jag funderar seriöst på att utvidga pallkragelandet med minst fyra pallkragar till. Något min käre make motsätter sig mot. Han har helt klart en alldeles för sentimental relation till vår gräsmatta. 😉

Ha en fin söndag!

Kommentera

