Då var vintersådderna gjorda! 

Ett mål jag hade under den här veckans semester var att få gjort alla vintersådder eller kallsådder gjorda. Så i torsdags var det dags.


Laddad med te och jord så var det bara att köra igång. Och HEPP så hade drygt en timme gått bara så där. 😁 Så vad sådde jag då? Mestadels blommor faktiskt men även en och annan grönsak.

  • Honungsfacelia
  • Backtimjan
  • Riddarsporre
  • Solros – tre sorter
  • Ringblomma
  • Rosenskära
  • Mangold
  • Rödbeta
  • Prästkrage
  • Blå snokört
  • Broccoli
  • Lavendel

En och annan bytta blev det;


Dessutom sådde jag kruktomat av sorten ”Bitonto” och vintersallad men dom får stanna här inne i värmen. Men resterande åkte ut. Min första tanke var att sätta ut alla byttorna i växthuset med lite snö på men så funderade jag ett varv till; att vi har snö och minusgrader här just nu är inget som lär hålla i sig och när det då blir plus och solen kommer fram då blir det förrädiskt varmt ute i växthuset? Då kanske fröna luras till att gro för att stryka med när ytterligare en köldknäpp kommer? Så jag bar ut byttorna och satte dom längs tuja-häcken. Där är det skugga i princip alltid så där får dom stå till i mars någon gång. Då ska flytta dom till ett ställe i pallkrage-landet där jag kan hålla ett vakande öga på dom medan dom gror i lugn och ro.

Det här innebär ju att jag sparar massor med plats här inne. Så pass att jag kan vänta ytterligare några veckor med att köpa fler lysrörsarmaturer och hyllor. Jag lär få platsbrist men den kommer inte att bli så monumental som den blivit tidigare år. Just nu ser det nästan… fjuttigt ut… 😛

Ha en fin lördag!

2 reaktioner på ”Då var vintersådderna gjorda! 

  1. Intressant blogg du har! Lägger till dig på min blogglista så att jag lätt hittar in hit pånytt!
    Jag hade tänkt vinterså i februari iår, men med detta omväxlande väder har jag inte vågat, tror jag spar det till början av mars. Idag har vi haft +8 i solen och +4 i skuggan, vill inte att de ska gro och sedan duka under när det blir kallare igen! Jag bor ju uppe i finska zon 4 (zon 5-6) i sverige, så våren hos oss brukar vara senare. Jag sådde spenat, sommarmorot, dill, romansallad och rädisor under snön förra året i mitten på mars. Lyckades jättebra! Det är så roligt att testa sig fram. 🙂
    /Kitty

    Liked by 1 person

    • Tack vad glad jag blir! Ja jag finns ju i zon 1 så det skiljer ju sig en del mellan oss.
      /Veronica

      Gilla

Kommentera

