Hur tänker ni? Mat & Klimat

Idag har jag satt lite vitlök i en kruka här hemma efter att ha läst i en grupp någonstans på Facebook att man på så sätt kan klippa till sig mild ”gräslök” med smak av vitlök. Det vore ju alla tiders! Älskar ju vitlök. Vidare sådde jag även skott av rädisa och spenat. Tanken är att jag ska försöka odla spenaten så att jag kan bli lite självförsörjande på bladgrönt.

Något som känns allt mer angeläget efter att ha sett hur tomt det var i hyllorna på Maxi igår. Det fanns i princip ingen bladgrönt i form av spenat, bladsallad eller ruccola alls. Man kunde köpa isbergssallad men till ett helt horribelt kilopris. Jag fick en lätt overklighetskänsla. Ja jag är bortskämd med att ha mat lätt-tillgängligt, vilket långt ifrån alla människor här i världen är, det är jag väl medveten om men oavsett. Bristen på bland annat bladgrönt beror på snö, kyla och översvämningar i Europa. Även tomater, aubergine och gurka är det brist på. Visst att skördar kan slå fel på grund av nyckfullt väder men i den här skalan? Och när jag var liten (ja… det är runt 30 år sen men ändå…) hade vi rätt ofta snö här i Skåne om vintrarna. Det har vi ytterst sällan nu.

Jag pratade med maken om detta och han håller med. Det känns overkligt och jag får faktiskt lite ont i magen av det här? 😕 Jag menar? Den globala uppvärmningen är ett faktum och ändå så läser jag om världsledare som förnekar detta. Och vad kan JAG göra så här på masknivå? Det känns lätt hopplöst helt ärligt. 😔 Men jag provar att odla mer här hemma i min täppa. Av både blommor och grönsaker. Sen om jag kommer att driva det så långt så jag blir självförsörjande tvivlar jag på. Men jag kan åtminstone vara oberoende av affärernas utbud under ett gäng månader på året och kunna dryga ut grytorna under vintern. Jag kan källsortera ännu noggrannare. Jag odlar skott av olika slag. Jag köper närodlat, svenskt & ekologiskt. Äter mindre kött. På prov kommer jag att testa att odla spenat under lysrören. Ett och annat blad kommer jag säkert att kunna skörda. Det gör förvisso ingen skillnad i det stora sammanhanget men för mig och min känsla gör det. För känslan av att kunna försörja min lilla familj (som verkligen inte är storkonsumenter av grönsaker, jag står väl för ungefär 70% av den totala grönsakskonsumtionen men ändå…) med lite bladgrönt är ju rätt skön.

Hur tänker ni runt det här?

Ha en fin kväll! ❤

2 reaktioner på ” Hur tänker ni? Mat & Klimat

  1. Nu gav du mig uppslag till ett inlägg. Får se om jag hinner skriva det till onsdag. Självklart kan du vara självförsörjande på bladgrönt året runt. Det är många år sen jag köpte nåt bladigt på vintern och jag är vegetarian.
    Allt gott och kram
    /Anette

    Liked by 1 person

    • Så bra att jag kunde inspirera! Ser fram emot att få läsa. 😊 Låter gott att man kan vara självförsörjande på åtminstone bladgrönt.

      Ha det fint! /Veronica

      Gilla

Kommentera

