Blommig fredag – Om jag fick börja om..

Fredagens blommiga tema inne hos ”Bland rosor och bladlöss” är; Om jag fick börja om..

Ja.. Vad skulle jag gjort då? Jag vet inte. Mina första år som trädgårdsnörd var inriktat på blommor och då i första hand rosor. Jag var uppe i nästan 60 olika sorters rosor och lite drygt samma antal i faktiska buskar innan den stora brytningen med trädgården 2009 kom. Det var året då skilsmässan var ett faktum. Jag minns än idag hur jag vräkte ut alla småplantor jag dragit upp den våren från  växthuset bara för att trycka ner allt trädgårdskärlet samtidigt som jag slängde alla mina krukor. Jag slog sönder planteringsbordet jag hade då i ren och skär förtvivlan och när det sen visade sig att jag efter en tid kunde behålla huset själv så var det för sent, passionen var som bortblåst. Under flera år så låg min trädgård i någon form av träda. Rosor och perenner grävdes upp för att bli gräsmatta då jag inte alls ville vara där ute mer. Visst grejade jag där ute och gjorde några tafatta försök men nej. Jag kunde inte förmå mig att återgå till den jag var. Jag sörjde förlusten av min trädgårdspassion djupt eftersom den varit en så stor del av min identitet.

Men.. tiden läker alla sår och någonstans på vägen började det ändå spira inom mig. Lite so ett frö som legat länge och plötsligt fått de rätta livsbetingelserna. Efter fem år så återkom lusten, för att förra året blomma ut helt. Trädgårdsnörden var tillbaka men i en helt annan form. Nu är det grönsaker som gäller! Jag älskar de rosor jag har kvar, vårdar dom ömt och jag köper någon ny då och då men numera är dom inte det centrala i täppan längre. Jag har istället byggt ut mitt pallkrageland så som jag vill ha det, lär mig mer och mer om grönsaksodling och lever till största del mitt trädgårdsliv där nu.

Och kanske är det just därför, brytningen och den nya ”inriktningen” som gör att jag inte tycker att jag vill börja om? För det har jag liksom redan fått göra det ganska nyligen? Givetvis önskar jag att jag tog ett större växthus för 10 år sen, skulle så gärna vilja få plats med en stol där inne, även under högsäsong och vem vet? Kanske blir det ett större? Så småningom?

img_7438-1

Men tillsvidare så njuter jag av det växthus som faktiskt står där. Jag njuter av min så kallade omstart. Jag tänker till innan jag sätter spaden i jorden, åtminstone för det mesta och tar täppan mer med ro. Jag jobbar ständigt med att förbättra, för det finns gott om grejer som kan och ska bli bättre. En trädgård blir ju aldrig färdig.
Oavsett så har jag under åren jag hållit på med min täppa på ena eller andra sätten lärt mig massor. Kunskap jag inte fått till mig om det inte vore för att livet levt om med mig som det gjort.

820bafa2e2738b6fcfc4371f70eee669

Vill ni läsa fler inlägg om med det här temat så kika in HÄR och klicka på de olika länkarna o slutet av inlägget.

Ha en fin fredag! ❤

 

4 reaktioner på ”Blommig fredag – Om jag fick börja om..

  1. Så skönt att du hittade tillbaka till din trädgårdslust om än in ny skepnad! Samtidigt blir jag nyfiken på vad som gjorde att du tappade trädgårdspassionen. Jag hade trott att trädgården skulle kunna vara en tröst istället när livet är jobbigt. Trevlig helg! Kram /Charlotte

    Gilla

    • Jag vet inte men skilsmässan var oerhört tung (det var inte mitt beslut…) & det tog mig väldigt lång tid att läka efter den. Jag tyckte om att vara ute i trädgården men allt som jag tidigare gjorde blev krav (som jag satte själv) som jag inte orkade leva upp till istället. Bättre förklaring kan jag inte ge. Har grubblat mkt över det där själv utan att komma fram till något vettigt. 🙂

      Ha det fint!

      Gilla

  2. Åh vad skönt att du kom tillbaka och hittade trädgårdsglädjen igen! Jag känner igen lite av vad du gått igenom, men i mitt fall var det ”the Big C” som drabbade mig för två år sen. Operationen gick dock smärtfritt och cancern är borta, det vara bara det att det blev komplikationer med op.såret som har hållit på i två år. Och att jobba i trädgården med ett läckande hål i magen gick inte, alltså har ogräset i min trädgård fått växa vilt under tiden. Men nu så…..jag börjar se slutet och då ska ALLT rensas bort i rabatterna.
    KRAM
    Susie

    Gilla

  3. Huu! Jag förstår din ilska och förtvivlan när du slog sönder planteringsbordet, får gåshud på kroppen och det börjar sticka i ögonen.
    Gratulerar till att du hittat tillbaka fast på ett annat sätt! Kan inte tänka mig ett liv utan odlande och trädgård. Det är kreativitet, mat, motion, meditation, glädje, sorg, ja livet. Är övertygad om att jag kommer att odla mina land så länge jag kan röra mig och även sen ska jag nog få hemtjänsten till att sköta en liten Vilmatomat på fönsterhyllan som jag kan äta av som godis.
    Kram
    /Anette

    Gilla

Kommentera

