Då var man igång! 

 

Har under några dagar gått och finurlat på om jag inte trots allt borde ta tag i det går med mina sådder? Så här sent (jo jag vet.. allt är relativt… 😉 har jag nog aldrig sått. Nu är det ju som så att jag befinner mig lite i vabb-landet och man kan ju inte lyssna på Jocke & Jonna, Mr. Bean och resterande av gänget mer än till en viss gräns utan att riskera att bli prillig så jag tog liksom tag i det igår.

Första steget var att röja fram min ljusbänk ute i förrådet. Det rådde viss oordning där ute.. Men en 20 minuter eller så senare så var förrådet som nytt. Pelargonerna som jag har där nere för övervintring får njuta av tillskottsbelysningen fram tills dess mina småplantor behöver platsen och ljuset bättre. Då åker dom ner på golvet framför.

 

Jag hamstrar potentiella sådd-kärl just nu. Plastaskar till småfröna och toarullar till vårens ärtsådd. Tänker odla salladsärt i år men i första hand används toarullarna till mina luktärter. Ingen sommar utan dom. ❤

Det är en rätt trivsam röra när man drar igång så här på vårvintern. Man står inomhus i värmen och pysslar. Går ingen direkt nöd på en. Ungarnas kommentar när jag släpade in jordsäcken från förrådet var; -”Jaha. Dax att odla blommor nu.” 😛 Dom känner sin mor. Åtminstone nästan. För numera är det ju mer grönsaker än blommor även om jag fortfarande har mina måsten som sagt.

img_1791

Först ut i år är;

  • Tomatpaprika – Dumas
  • Chili – Hungarian Hot Wax
  • Paprika – Romano Mix
  • Rotselleri – Prinz
  • Purjolök
  • Kapkrusbär

Nu kommer jag att sitta lite på mina händer igen ett gäng veckor. Nästa omgång blir i slutet av februari. Åtminstone när det gäller innesådderna. För i nästa vecka tänker jag göra iordning lite fler kallsådder ute i växthuset. Har flera sorter jag vill prova att så på det här viset. Nu äntligen är man igång! Nu är det vår i mitt odlarhjärta!

Kommentera

