Kom till skott!

Det här med ärtskott? Det är det bara jag i vår familj som tycker om även om minstingen gärna är med i själva odlings-ögonblicket. Men det gör inte så mycket. Då blir det mer till mig. 🙂 Att odla ärtskott är verkligen bland det enklaste som finns. Man köper helt vanliga torra gula ärter i närmsta livsmedelsbutik, jag köpte de här sist;

gula-arter-500g-svenska

Sen lägger man dom i blöt några timmar;

För att sen lägga dom på ett par centimeter jord i en valfri ask. Vindruvs-askarna är suveräna till detta. (Och till all annan förkultivering för den delen…) Man behöver ingen extrabelysning utan det ljusaste fönstret man har räcker gott.

Sen gäller det att hålla det fuktigt och efter ungefär en vecka så kan man klippa de första skotten och lägga på sin ostmacka. Läste inne hos Sara på Skillnadens Trädgård, att ärtskott som pålägg, lätt ersätter gurkan i affärerna. Och det håller jag med om. Inte nog med att gurka just nu är skitdyrt, ska man köpa ekologiskt är det knappt lösbart, smaken på den är ungefär lika upphetsande som att slicka på ett fönster…


Vill ni veta mer om ärtskott så hittar ni det HÄR.

Nu köper jag gurka ibland i alla fall men om jag får välja? Så blir det hemmaodlade, billigare och ickebesprutade ärtskott alla dagar i veckan. ❤

Ha det fint! ❤

 

Kommentera

