Locket på!

Jag skulle vilja ha någon form av lock på en eller två av mina pallkragar i pallkragelandet för att på så sätt få upp jordens värme fortare och kunna använda kragen som en småplants-kuvös. Frågan är bara vad för sorts lock? Det finns flera olika färdiga sorter på olik prisnivåer. Det ena snajdigare än det andra. (Klicka på bilderna så hamnar ni på produkternas respektive sida hos företagen.)

8872328462366_1166798_a_23126_jpg
Från Granngården. (600:-) 
9165127450654_1260303_a_27608_jpg
Annan variant. Finns oxå på Granngården. (1200:-)
28311146-origpic-4a9457
Pallkrage-växthus från Sneckenströms Ekohandel.

Och visst. Det skulle jag väl kunna köpa men nja.. Det bär mig emot. Det vore lite roligare (och billigare!) att göra egna. I min värld borde det ju inte vara så svårt. Jag har ju redan sen något år tillbaka en variant själv. Med plaströr och fiberduk.

Själva konstruktionen och höjden på mitt ”tält” var himla bra men kvaliteten på fiberduk är ju under all kritik. Den jag köpte förra året bokstavligen trillade i sönder efter bara några veckor. Alltså behöver jag något som är mer hållbart. Så då tänker jag byggplast? Det skulle man ju kunna använda. Har sett olika varianter av ramar som man sen häftat fast byggplast på.

skillnadenstradgard_kallbank_pallkrage-1024x683
Från Skillnadens Trädgård.
lock
Bild från Jennys blogg och sånt.

Det har dock visat sig att man inte ska ta vilken plast som helst. Inne på Byggmax hemsida står det, när man läser inne på deras åldersbeständiga bygggfolieDå produkten både är ålders och alkalier-stabiliserad ska den inte vara i kontakt med livsmedel och därmed bör den heller inte användas i samband med odling. Någon sådan varning kan jag dock inte se när jag läser på deras sk ”Vindskyddsfolie”. Så den kan ju kanske vara något? 370 pix för 10 kvadrat är ju överkomligt. Får klämma och känna på den vid tillfälle. När det kommer till fiberduk så måste jag försöka hitta en sort som håller bättre. ÖoB´s funkar inte. Inte heller Granngårdens. Bra att täcka småplantor med. Eller backar med plantor som håller på att avhärdas. När det gäller att hålla kållarver och annat ofog från plantorna så funkar tydligen spetsgardinen Lil på Ikea alldeles ypperligt till det. Dom kostar just nu 29 kronor paret så då kan man ju slå till på två par eller så.

16142904_10154257892243193_8714962747969389485_n
Bild från Facebook där en av medlemmarna i gruppen Trädgårdsskafferiet delade med sig av den här bilden där hon använder just ”Lil” ihop med plaströr. 

Smidigt till broccolin tänker jag. Vill prova så just broccoli i år igen nu när jag har en bra strategi mot sniglarna. Jag odlade broccoli förra året igen. Växte kanon men blev snigelmat. Alltid är det något. 😛

Så visst finns det hemma-varianter som inte kostar allt för mycket och som fungerar lika bra som de köpta. Jag ska bara hitta mina varianter som passar mitt pallkrageland. Än är det ingen större brådska. Jag har faktiskt inte sått något alls bortsett från mina vintersådder. Och inte ens dom är jag ”klar” med. Har lagt in om semester i början av februari. Då tänker jag köra igång ”på riktigt”. Då ska jag bygga en (kanske två) lysrörshylla, göra i ordning i garaget och köra igång med inomhusodlingen. Det ser jag fram emot ungefär på samma sätt som barnen ser fram emot julafton! 😉 Men tills dess stickar jag någon mer mösa och surfar trädgård..

Ha en fin söndag!

Kommentera

