En halsduk stickad av minnen. 

Förra veckan drabbades jag av en ofantlig sticklust. Något jag i allra högsta grad skyller på min vän A som befinner sig i värsta stick-perioden och liksom smittade mig när hon berättade om projekten hon gjort i höst. När jag för tillfället ändå har svårt att fokusera på att läsa en bok så kom ju den här smittan egentligen himla lägligt. 

Alltså dök jag in i mina garngömmor förra veckan och efter viss beslutsångest stickade jag en ganska smal men enkel halsduk. Det lite ”roliga” i den här halsduken är att garnet jag tillslut bestämde mig för att använda, är ett garn som jag ropade in på Tradera när jag på allvar började sticka i vuxen ålder. Med andra ord var väl min store pojk var runt två? Och idag är han 13. Jomensåatt. En del garn behöver onekligen ligga och ”marinera” sig länge länge innan dom blir något. 😛 Hur som helst. Igår blev den klar; 


Himla nöjd är jag. Liten och nätt så jag slipper gå runt och känna mig strypt. 

Någon jag onekligen kom att tänka på nu när jag fattade stickorna igen var min före detta svärmor, pojkarnas farmor, som alldeles för tidigt efter en tids sjukdom lämnade oss i höstas. Vi stod varandra när under åren jag var ihop med pojkarnas pappa men efter skilsmässan kunde det inte bli detsamma. Men vi höll kontakten. Fikade och pratade i telefon ibland tills hon nu i höstas inte orkade mer. Jag tänker på henne då och då. Framför allt när jag stickar då jag har henne att tacka mycket för när det kommer till min stickning. För henne var stickning en livslång passion. En passion som hon så givmilt, med en ängels tålamod, skvätte över lite lagom till mig. Tänk vilken tur jag hade som fick lära känna henne och vara en del i hennes liv? 

Så… den här halsduken stickade jag för Inger. Och alla de fina minnen hon lämnade kvar hos mig. ❤️

Kommentera

