Vintersådd! 

I ett försök att ha någon form av organiserad röra så har jag införskaffat ännu ett block med målet att föra anteckningar och datum över vad jag gör och när jag gör det. De allra första åren i täppan gick det alldeles utmärkt. De sista åren har det gått lite si och så för att utrycka det milt. Men tanken är god och jag ska verkligen försöka i år. Det är trots allt himla behändigt att kunna gå tillbaka och se hur och när man gjort något tidigare.

img_1251

Jag började med att spalta upp mina befintliga fröpåsar i grönsaker och blommor. Lade sen till de nya sorterna jag fick hem i veckan från Impecta och satte mig sen och kollade vilka sorter jag kan och vill vinterså. Förra året provade jag att så en del sommarblommor som rosenskära och solros med fint resultat. I år tänker jag utöka vintersådderna med en del kryddor och kål som broccolin. Sparar rejält med plats under lysrören senare i vår. 😉 Kärleken ska snickra ihop enkla lock till kragarna av byggplast så dom kan agera som lite större plantkuvöser tidigt i vår. En stor fördel är att avhärdningen liksom redan gjord då småplantorna redan är vana vid att växa ute i de rådande vädret. Många fördelar med vintersådd andra ord.

Jag har under hösten sparat på mig en del plastburkar med lock. Idag borrade jag hål i både lådan och i själva locket. Man får ta det lite försiktigt för det spricker rätt lätt men å andra sidan så vill man ju ha hål i dom för att eventuellt överskott vatten rinner ut så det är ju ingen större skada skedd.

Idag sådde jag dill, slätbladig persilja, ringblomma och gräslök. Sen var mina fingrar stelfrusna. Det är inte helt optimalt att stå ute i växthuset så här års. 🙂 Ska så resterande av mina planerade vintersådder nästa helg och tills dess ska jag ha köpt hem ett gäng säckar jord oxå. Då är det nog dax att så paprikan och rotsellerin dessutom.

Apropå vintersådd så är här ett gäng bra klipp om det från två stora inspiratörer Skillnadens trädgård och Farbror Grön;

Visste ni att just Sara Bäckmo (Skillnadens Trädgård) och Johannes Wätterbäck (Farbror Grön) har startat en podd? Två odlare emellan heter den och släppte i förra veckan sitt andra avsnitt. Himla trevlig podd som jag varmt rekommenderar! Klicka på bilden så kommer ni till poddens blogg och de släppta avsnitten.

Men nu ska jag sticka vidare på min halsduk. 🙂 Ha en fin söndag!

Kommentera

