Trädgårdstankar…

Har trädgårdssäsongen börjat? Jag vet inte. Men jag tänker att jag åtminstone börjar vakna ur vinterdvalan. Trädgården pockar liksom på. Inte så att jag tänker gå ut oh börja gräva, riktigt så stollig är jag inte men jag tror jag ska göra iordning lite vintersådder nu i veckan. Förra året vintersådde jag bland annat solros med väldigt lyckat resultat. Tänker göra samma i år igen. Tänker prova att vinterså ringblomma och rosenskära oxå. Allt för att hålla den obligatoriska platsbristen någorlunda under kontroll. Förhoppningsvis. 😉

Ett säkert ”vårtecken” är ju årets första fröbeställning som skickades iväg innan nyår. Man fick ju passa på när Impecta hade fraktfritt. 😛 Jag försökte verkligen tänka till när jag beställde. Jag hade kunnat beställa minst det dubbla antalet fröer men det hade inte varit riktigt genomtänkt. Trots allt har jag inte obegränsad med yta att odla på i täppan. Så. Tomater hade jag frö över från förra året så det blev bara en sort; plommontomat vilket jag aldrig haft innan. Beställde även kapkrusbär då det är så gott. Gurka är så klart ett måste. Och så var det ju tomatpaprika som jag blev tipsad om i podden ”Två odlare emellan” och med det så är ju växthuset fullt. Så att säga.

Ute i pallkragelandet så vill jag prova rotselleri igen. Nu vet jag varför förra årets rotselleri inte satte ”rot”. Man ska liksom gallra av blasten så krutet läggs på att bilda knölar. Dessutom ska jag prova så morötter och rödbetor igen. Jag har hittills aldrig lyckats men nästa år ska det bara gå! Bondböna och trädgårdsportlak är nya för mig att odla men är så gott att det vill jag försöka att odla. Och mer gräslök. Den jag har räcker inte riktigt hela säsongen och nu ska jag ju utöka mitt lilla kryddland. Jag vill göra eget örtsalt till hösten. 🙂 Mexikansk tagetes är en bubblare. Tanken är att jag ska kunna gröngödsla pallkragelandet med bladverk och rötter till hösten. Den motverkar dessutom eventuella nematoder i jorden och de flesta skadeinsekterna. Modern forskning visar att växtens egenskaper kan användas mot virussjukdomar. Bladen kan användas som krydda i soppor och kötträtter. Visst låter det spännande?

3152_3
Mexikansk tagetes, kan bli en höjdare i pallkragelandet. 😉

Ja det var väl det om fröna.. Sen tillkommer ju olika sorters lök som jag ska odla massor av.  Potatis givetvis. Funderar dock på att odla det i spann då jag hade bladmögel på potatisen i somras. Vill ju ha mer plats i kragarna. 😛 Sen har vi bladväxterna som olika sorts sallad och spenat. Och så vidare och så vidare. Jag lär hålla mig sysselsatt. I år med. Skönt. 😉

Ha en fin kväll!

 

Kommentera

