Fler bokashi-spannar! 

I veckan har jag investerat i två nya bokashi-spannar. För det totala priset av 165 riksdaler. 😊 Då unnade jag mig ett extra lock att ha hemma i reserv. Är så nöjd med min lösning med hinkarna från Jula.


Sen borrar jag flera hål i botten av den ena som jag sen sätter i den andra. Den jag gjorde förra våren har funkat exemplariskt! Men nu är den full och den är redo att ställas för slutjäsning.

Efter att jag tog den här bilden så proppade jag på ännu mer. Nästan så jag knappt fick igen locket. Sen satte jag ner den i förrådet. Där får den stå till våren. I vanliga fall räcker det med 14 dagars jäsning men eftersom jag inte har någonstans där jag kan ställa den i rumstemperatur så får det bli ett mellanläge. Det har ingen betydelse för slutresultatet. Mikroberna i ströet vilar bara tills temperaturen blir gynnsam.

I den nya spannen river jag ner ett lager tidningspapper i botten. Tar upp vätskan en aning. Har ingen större betydelse för slutresultatet men vet man med sig att ens matrester är av det ”blötare” så tycker jag det är bra att bottna med papper.


Och just idag så åkte, bland annat, julens sista Jansson ner i spannen och det är ju en aning såsigare.


På med några matskedar extra strö för att gynna processen mer när det är så vått och så igen med locket tills det är dax att fylla på med mer matrester. Och så fortsätter man varva strö med matrester. Det är så väldigt tillfredställande att veta att det som blir över av maten jag bär hem blir dunder till min trädgård. 🙂

Det enda jag fegat lite att slänga i bokashi-spannen är stora mängder av till exempel kycklingben eller kotlettben. Men det ska gå det med. Hur som helst så tänker jag inte sluta med bokashi, för så som det växte i somras? Så är det verkligen en höjdare! Och rätt klimatsmart!


Ha en fortsatt lysande torsdag! Ikväll ska jag nog klicka iväg en fröbeställning. 😉

Kommentera

