Sex månader senare…

Det är som dom säger; tiden går antingen vi vill det eller ej. Från att ha liksom bloggat relativt regelbundet tappade jag fullständigt lusten att blogga någon gång i somras. Valde där och då att känna att det är okej. Och så gick dagarna som blev till veckor och månader. Men så idag, på dagen sex månader efter det senaste inlägget så kände jag bara; NU! nu är det dax att sätta mig vid tangenterna igen! Mycket för att trädgårdslusten har börjat smyga sig på igen. Så som den oftast gör så här runt nyår.

När jag tittar tillnaka på odlingssäsongen i år så måste jag nog säga att den blev över förväntan! Att ha flis runt kragarna och sen pensla vattenglas på själva kragarna var en vinnande strategi. Visst fanns det en och annan snigel i kragarna med men jämfört med 2015 så var det en fis i vinden. Jag hade satt tagetes som lockväxt i den stora odlingslådan och den fick vara ifred! Det ni! Tagetes för sniglar är som choklad är för mig; rena lyckoknarket så det tar jag som ett bevis på att min strategi i allra högsta grad lyckats.

Vad jag däremot inte lyckades med var:

  • Rödbetor. Inte så mycket som en endaste liten ynklig beta fick jag.
  • Mangold. Det som alla andra skördar som ogräs, fick jag inte till alls.
  • Rotselleri. Växte som fasen, såg lovande ut. Men blev inte mycket till ”rot” så att säga. Idag vet jag, att man ska liksom gallra av i blasten så att krutet läggs på roten och inte att gå upp i blom. Good to know. Nytt försök nästa år! Älskar rotselleri!
  • Majs. Växte bra. Men blev inte särskilt mycket till kolvar att gnaga på. Skördade nog på tok för tidigt. Ha mer tålamod nästa år med andra ord.

Men för övrigt?

  • Skördade massor med tomater. Sorten”Chocolate Cherry” blev en favorit. Söt och god.
  • Blev ett gäng gurkor med.
  • Squash. Två plantor är en för mycket. Jösses med squash!! 😛
  • Lök. Åh så gott. Och så lätt.
  • Dill.
  • Slätbladig persilja.
  • Rosenskära.
  • Potatis.
  • Pumpa till Halloween. Till minstingens stora glädje.
  • Olika sorters solrosor. ”Teddybear” som avdelare och lite häck i landet var riktigt kär.
  • Ringblomma och Blåklint som kombo – var helt underbar! Dessutom relativt snigelsäker.
Ringblomma och Blåklint ❤
Syrenhortensia och en austinros som jag inte minns namnet på.
Här är då min rödbetsodling. 😛
Rosenskära, dill och majs med pumpa runt fötterna. 
Det blev fullt i mina drömmars hus. I år igen. Underbart!
Att ha detta med sig in efter en runda i täppan så där jordigt tillfredsställande. ❤
Vi höstsådde lite spenat och rädisa. Det blev inte mycket, mycket för att jag då så smått mentalt börjat avrunda min odlingssäsong. Men gott var det!
Taget samma dag som vi höstsådde jag och minstingen. Kan inte riktigt se mig mätt på den här bilden. Den personifierar liksom hela min odlingsglädje.
Höst i växthuset. Pelargonerna stod ute ända in i november. Det har sannerligen varit en mycket mild höst.
Höst i pallkragelandet.

Nu är alla kragarna täckta med löv som jag ärligt varit ute i byn och krattat ihop och cyklat hem med. Alla sätt är bra utom de dåliga. Risken finns ju nu att sniglarna gosar ner sig under allt detta men det får bli vårens problem. Lövens fördelar för jorden i kragarna överväger trots allt.

Så? Vad är då planen inför nästa år? Jag jobbar på det. Klart är att jag kommer att göra om en av de stora rabatterna som jag inte alls är nöjd med till ett bär/rabarber/krydd-land.  Jag hade en paus med bokashin under hösten men har starta upp nu igen. (så fantastiskt sätt att ta hand om matrester! Här hittar ni mer info om det; Bokashi.se) Detta så jag kan proppa den gamla rosen/perennrabatten full dundermatrial till våren. Tanken är att jag ska införskaffa hösthallon, blåbär och flytta ännu en rabarberplanta hit. Det och mina kryddor. Allt för att frigöra yta till mer grönsaker i kragarna. 😉

Sen har jag börjat bläddra i frökatalogen från Impecta. Jag har gått igenom det jag har här hemma och jag har en del kvar från förra året. MEN! det finns ju alltid utrymme för en komplettering eller två. 😉

Jag menar; vad sägs om tomatpaprika? Visst  både låter det och ser ut som ett måste 2017??

9420_1
Bild från Impecta (klicka på bilden så hamnar ni rätt in i frö-paradiset! 😉

Nu ska jag greja runt här lite i bloggen. Ändra och fräscha upp. Tänkte liksom försöka att fortsätta blogga. Hoppas ni har lust att hänga med mig in i 2017 med allt vad det kan innebära! Mycket trägård lär det garanterat bli. 😀 Ha det finfint nu så hörs vi snart igen!

 

Kommentera

