Doften av mamma…

Dofter är fantastiska. Dom går allt från vidriga till absolut ljuvliga. Dofter stårinte  allt för sällan i direkt kontakt med minnesbanken i hjärnan. De få gånger Kärleken inte är hemma på natten kan jag dra en av hans kuddar intill mig och känna doften av honom. Den är inte så lätt att sätta ord på men jag skulle vilja säga att det är en blandning av söt vanilj och trä. ❤ 

En del dofter väcker minnen av särskilda händelser och känslor inom en. Många av rosornas doft i min trädgård talar till min själ och fyller hjärtat med enkel glädje. Ibland kan dofter väcka minnet av den söta, lite syrligt tunga och alldeles unika doften av mina nyfödda pojkar som jag drog djupa andetag av från gropen i deras nacke.  Är jag på stranden kan en havsbris som för med sig doften av solcreme kan väcka minnen från solsemestrarna innan barnen föddes. När jag går förbi hagar med betande hästar kan jag tack vare vinden känna doften av solvarm hästpäls och minnas hur lycklig jag för de allra mesta var när jag var i stallet som barn. Bara för att nämna några dofter. 🙂

Så… När minstingen plockade blommor till mig härom dagen och vi tillsammans luktade på en ros och han utbrast;

-Den luktar som du mamma; jordigt! 

Så tänkte jag att det är ju trots allt inte så illa att förknippas med doften av jord? Jag hoppas bara att han som vuxen när han känner doften av jord minns att han var lika älskad som jag minns att jag var (är). Min mamma luktade en svag svag doft av cigarettrök blandat med sköljmedlet Comfort och kanelbulle och det var en doft som var lika med en ständigt öppen famn full av kärlek. ❤


Ha det gott! ❤

Kommentera

