Att ”bara” vara lite lagom mellanmjölk…

Från semesterhelgen till då jag hade all tid i världen tillbaka till vardagen då man liksom får ”stjäla” några minuter här och där till trädgården. Det är ju så rättvist gjort att vi alla bara har 24 timmar på ett dygn att förfoga över. Och då ska tiden räcka till jobb, utbildningar, barnen, träningen och trädgården. Förr kunde jag få prestationsångest över att jag inte var tillräckligt ”trädgårdsnördig” som inte spenderade all min vakna tid ute i trädgården med resultatet att jag gav upp. Det var liksom inte lönt om jag inte gav ”allt”…

img_5853
”Årets sista skörd av växthus-rädisor. Nu är nästa omgång sådda mellan rotsellerin ute i en av pallkragarna och än så länge får dom små hjärtbladen där ute vara ifred för sniglarna. Det verkar som vattenglaset fungerar!”

Och så här i efterhand, lite klokare, skakar jag uppgivet på huvudet åt mina tankar och sätt att agera. Det är sorgligt hur jag kunde vända något så positivt som min trädgårdspassion till något så negativt som krav och ångest. Men visst. Det var ju inte bara trädgården det gällde, det gällde ju allt. Maten och träningen. Allt eller inget. På eller av. Svart eller vitt. Som väl är så är jag ”klokare” idag. Det är okej att vara ”mellanmjölk” och lagom. Jag behöver inte vara rent stollig för att det ska räknas. (Eller tja.. jag tror en del klassar mig som stollig ändå…) Jag får fortfarande jobba med de här tankarna och lär få göra hela livet men dom tar inte över längre. Jag gör så gott jag kan. Och jag har roligt när jag gör det. Bra så.

img_5894
Igår satte jag ut en del småplantor av rosenskära. Får se om dom får vara ifred för sniglarna. 

Idag är jag ledig och idag ska jag fortsätta småpyssla ute i täppan och växthuset. Jag har börjat strukturera upp där ute bland tomater och gurkorna. Och…tja.. jag har för många tomatplantor i år igen, ungefär 20 stycken för många. Typ. Som det kan gå. Får se om jag kan adoptera bort ett gäng. Synd att slänga alla på komposten tycker jag.

img_5896
En del av överskottet… 😛

En del av tomatplantorna har kommit i sina spannar, sen tog jorden slut. *suck* Jag är väl en jäkla amatör. 😉 Så idag går en del av min lediga dag till att handla hem jord. Bortsett från trädgårdspyssel där mer småplantor ska ut i rabatterna och pallkragelandet så ska jag packa kaffetermosen och dra till skogs med Vargen ett gäng timmar. För det är okej att vilja göra det med.

Det lär bli trångt ute i växthuset i år med. 

Ha en fin dag! ❤

2 reaktioner på ”Att ”bara” vara lite lagom mellanmjölk…

  1. Det mesta i livet är en balansgång där det gäller att hitta sin egen balans vilket inte alltid är så himla lätt. Jag kämpar numera för att hinna med trädgården men med mina arbetstider ligger ogräset alltid steget före och det får väl va så då :/ Växthusträngsel hör väl till? Jag brukar ställa hinkarna i zig-zag så kan jag i bästa fall knö in ett par extra ”hahaha”
    Ha en fin dag du med ❤

    Gilla

Kommentera

