Trädgårdsdag upphöjt i två. 

Alltså när man lägger semester och prickar in den första riktiga vårvärmen, då är trädgårdsnörden nöjd! Vilket väder vi har! Helt underbart. Och jag är som sagt långledig. Idag skippade jag det planerade styrketräningspasset till förmån för täppan. Tog en lång promenad med Vargen och hittade faktiskt en helt ny runda så här i krokarna runt byn. Med lite skog! Det uppskattar både jag och Vargen.

img_5531

Men sen när vi kom hem då var det jag som hoppade i mina nya fina röda arbetsbrallor som Kärleken köpt till mig.

img_5537

Sitter som en smäck gör dom och har massor med bra fickor till alla pryttlar, sekatörer, namnlappar, pennor och handskar som jag ständigt behöver ha med mig.

Dagens lista med saker som jag skulle vilja hinna med var lång. Men inte lång av måsten. Bara sånt som jag skulle vilja hinna, dyker något annat upp så får lusten styra. Jag började med att bära ut alla tomatplantor och pumpaplantor från förrådet. Vilket i sin tur ledde till en viss omorganisering ute i växthuset. Platsbristen blev genast akut så en hel del plantor har idag åkt ut på avhärdning.

img_5541
Luktärter av olika slag. 

Årets luktärter är nog de finaste jag någonsin dragit upp. Kan inte säga jag gjort något annorlunda mot andra år. Mer än satt det riktigt djupt i djupa ”krukor” (halva mjölkpaket) vid omskolning och toppat dom tidigt.

img_5539
Lite trångt ett tag…

När jag ändå höll på att flytta runt alla plantor så passade jag på att vattna dom med lakvätska från bokashi-hinken. Just lakvätska lär vara rena dunderhonungen för plantor och ska spädas rejält.

Fick även grävt bort tre stora rosor som tagit över en av mina rabatter. Dom är i sig väldigt fina men nä. Jag tycker dom blivit väl stora och dessutom var dom rejält taggiga så det var dax att göra om. Och bara så där fick jag dagens styrketräning ändå. För fy för s**tan vilka rötter rosor har. Jag har sällan problem att få rosor att trivas vilket var en nackdel nu kan jag säga. Men skam den som ger sig. Upp kom dom! Glömde i min iver att ta före kort men några under tiden kom jag ihåg att ta.

img_5546

img_5548

img_5550

Nu har jag istället satt en annan ros; Flaming Cover som jag haft i kruka sen jag köpte den förra året under Rosdagarna och tillsammans med en rejäl rugge med trädgårdsiris som jag delat. Tänkte komplettera med lite andra sommarblommor och perenner under säsongens gång.

Sen fick det vara bra med slitet. Sen fick det bli en stund i växthuset med jord och frö. Sådde bland annat ärter, sallad, bönor, anisisop och jättesolros. Nu tror jag att jag har sått färdigt för i år. Eventuellt. Åtminstone tills det är tid för höstsådderna. 😉

Något jag däremot var väldigt noga med att hinna med idag, var mina kaffepauser. Att stanna upp och bara vara är så viktigt. Framför allt eftersom tempot varit lite väl högt ett par veckor. Även om trädgården verkligen är en lisa för själen så vet jag att om jag inte ser upp så kan jag lätt omvandla det till krav på prestation och få det till misslyckande om jag inte hinner det jag ”ska”.

img_5555

Men idag är jag tillfredsställd. Ända in i hjärteroten nöjd. Och en smula bränd på näsan.

Hoppas ni haft en fin torsdag!

Kommentera

