Sköna maj, du är så välkommen!

Redan igår kunde man ana att de kalla vindarna har vänt och att det börjar smyga på rätt håll med våren igen. Och idag när jag kom ut till växthuset stod termometern på 12 sköna grader. Annat än de två graderna jag hade för någon vecka sedan där ute.. Så gott! Nu kanske jag snart kan släcka rören ute i förrådet och flytta ut alla tomater och gurkan.

Igår satte jag den andra sortens potatis och rörde om i den kragen där jag grävde ner den första hinken bokashi. Det fanns en del kvar av matavfallet men med tanke på hur kallt det varit så är det nog inte så konstigt. Dessutom så grävde jag ner det ganska kompakt, idag när jag gräver ner nästa hink så ska jag göra ett större hål och röra ner lite befintlig jord i bokashin innan jag lägger igen gropen. Ska bli intressant att se skillnaden om ytterligare två veckor.

img_5391

För övrigt så gjorde jag iordning kragen med den befintliga bokashin till årets broccoli. (Förhoppningsvis får jag lov att äta av den i år. Och inte sniglarna…) Tänkte att om jag sätter upp mitt lilla odlingstält nu så blir det dels varmare så bokashin i jorden bränner aningen fortare och dels kan det fungera som avhärdningstält tills broccolin är stora nog att flytta hemifrån vilket lär dröja ett par veckor till i alla fall..

img_5393
Täppans camping.. 😉

Så idag fick lite olika lökar, dill, rotselleri och squash flytta ut i tältet. Dagtid till en början, en vecka ungefär, sen dygnet runt ytterligare lite sen är det slut på finliret, sen åker dom i jorden och jag förväntar mig att dom levererar efter allt daltande. 😉

Ha en fin söndag! ❤

Kommentera

