Nu får de bära eller brista!

Idag åkte de första potatisarna (Inova, vilket jag kom på nu är fel sort av mina potatisar. Det skulle varit Rocket jag satte. Men jag får vl göra det imorgon så rättar det väl till sig…) i jorden. Jag menar; det är ju Valborg imorgon för sjutton! Oavsett så är vi med stor sannolikhet i slutet av alla möjliga väder-bakslag så jag tutar och gräver.


Att jag förra hösten öste ut spannarna med tomatplantor och dylikt i några av pallkragarna (som jag upplevde jordtrötta förra året) som ett led i att få igång ett kretslopp och därmed mer hållbar odling, har gett resultat. Gott om tjocka daggmaskar i åtminstone den här kragen.


Annars var det lite av en besvikelse av att ute. Man är ju så vårtörstig nu att så fort solen visar det allra minsta studsar man ut med solsken i blick. Bara för att upptäcka att vinden är iskall. Så även idag. Men lite fick jag gjort i allafall. Som att ha klippt rosen och buxbomen vid växthuset. Och lägga på fiberduk på några pallkragar. Framför allt den jag satte potatis i. Tänkte gardera med matta oxå om nätterna.


Minns ni jag förgroddning potatisen i små krukor av tidningspapper? Så här såg dom ut idag;


Tycker dom har rotat sig riktigt fint! För övrigt sådde jag både majs, spenat och huvudsallat idag. Plus att jag krukade om vallmo. Sen fick det vara bra. Vinden var för bitig. Trots jag stod i växthuset när jag grejade med frö och småplantor.

Ha nu en fantastisk fredag mina vänner!

Kommentera

