Våren får inte fortkörningsböter precis… 

De senaste dagarna har  våren lyst med sin frånvaro. Det har snöat och haglat och framför allt blåst. Trädgårdsbörden inombords har börjat bli en aning irriterad men det är ju bara att gilla läget som det så vackert heter. Pallkragarna gapar tomma och det får dom fortsätta att göra åtminstone fram till helgen. Sen får jag se om jag börjar svepa in dom i fiberduk så jag får upp värmen en aning. Till helgen ska jag dessutom gräva ner spann nummer två med bokashi. Kan bli lagom att så lite spenat eller dylikt på toppen av det. Apropå spenat så skördade jag första lilla blygsamma skörden idag. Det har inte växt så det bågnar i mitt lilla brätte men jag är nöjd med tanke på den kalla våren. Det lilla ni ser sidan om är ruccola. Det längtar jag efter att få skörda! I helgen ska jag så ny spenat i ett djupare lite bättre tråg och på samma gång så lite sallad i mina amplar som jag brukar ha hängande lite varstans, både i växthuset och på altanen.

Ute i förrådet växer mina tomater så vackert. Paprikan är även i år liten och klen, jag antar det beror på kylan för till och med potatisen som stått på förgroddning står och stampar. Men däremot så har jag lyckats att rädda broccolin som höll på att ge upp ute i växthuset. Plantorna har hämtat sig och börjat att växa igen. Tur att jag hade mer än två plantor. Och sen sådde lite extra som står här inne och växer i sovrumsfönstret.. *ops* 😉

Vid närmre eftertanke så kanske jag skulle ta och möblera om tillfälligt här i köksfönstret och ta in paprikan här i värmen? Tror jag ska göra det. Ampelliljan klarar sig bra på någon av ungarnas rum. Och Fröken Fräs behöver ju inte tvunget ha en plats att sitta och titta ut på… 😛

Och när jag ändå är igång och grunnar på det här med kylan så får jag väl erkänna att det smög iväg en liten ”jag är sur och vrång på vädret och allt möjligt annat”-fröbeställning  idag under lunchen. Alla på temat; Lockar mer fjärilar och bi till täppan-temat.

img_5331

Kanske i senaste laget att så någonting så här i slutet på April men som Gittan så klokt påpekade inne på Instagram så är ju våren faktiskt rätt sen så jag hinner nog. Kan ju hoppas på en lång och mild höst helt enkelt. Och åtminstone Anisisop är ju en perenn så jag ser det som en framtida investering. Typ. 😉

Ha en fin torsdag!

 

Kommentera

