En liten bi-syssla.. ;-)

Jag hoppas ju på att det ska både surra och kvittra mer i täppan senare i år och gör vad jag kan för att täppan ska bli ett bra ställe att hänga i för både humlor, bi, fjärilar och fåglar. Fast jag egentligen inte har haft någon som helst lust att greja ute i täppan idag så kom ändå inspirationen över mig efter en sväng inne på Instagram. Och det behövde ändå vattnas ute i växthuset så ut skulle jag.

Först ut var att ordna med ett vattenblänk till flygfä av olika slag. I första hand då humlor, bin och fjärilar men jag skulle tro att kanske även fåglar hittar hit. Nu var jag säker på att jag hade ett stort lerfat men det har gått upp i rök så tills jag införskaffat ett nytt så gjorde jag ett av lite mindre format. För en del år sen gjöt jag en sten med en hålighet i. (ni kanske kan gissa vad jag använde som form? 😉 Ner med lite sten i den, vatten och HEPP! Ett vattenblänk!

img_5203

Nu har jag fortfarande inte skaffat ett insekthotell men så länge kan jag ju göra ett bo för jordhumlor? En grop, en lerkruka, lite torra blad från dagliljor och löv, lite stenar som skydd och HEPP! Ett jordhumlebo!

img_5204
Nu får vi se om jag får några hyresgäster eller det blir rena snigelhotellet men jag hoppas på det första så klart. Senare ska det där insekthotellet köpas och en hel del sommarblommor sättas ut. Allt för att gynna mångfalden och djurlivet. Spänningen är olidlig. Jag har igelkottar. Jag har en del fåglar. Någon padda/groda har jag oxå sett. Nu hoppas jag att även olika bin, humlor och fjärilar hittar hit. ❤

Ha det gott!

biart350
Bild från Wikipedia
En reaktion på ”En liten bi-syssla.. ;-)

Kommentera

