Första omgången bokashi… 

..har nu jäst färdigt och jag tog tag i det där med att gräva ner det i en av mina pallkragar idag. Det jag kunde konstatera, och som jag misstänkt, när jag grävde i pallkragen var att det var inte mycket liv alls i jorden. Knappast några daggmaskar alls faktiskt. Men nu hoppas jag att det kommer att ändras i och med bokashin.

Då min första hink rymmer femton liter så tror jag att det räcker med en spann i av den volymen i en pallkrage. Jag grävde ett dike, hällde ner innehållet i spannen och la på jord igen. Det luktade inte direkt viol om innehållet men det luktade inte illa heller. Lite syrligt. Det ser ut som att inget har hänt med matavfallet men det har det. I ströet som man strör på mellan varje påfyllning av hinken finns det mikroorganismer som har startat upp nedbrytningen. Till en början blir jorden lite sur när man gräver ner bokashin men efter någon vecka har det rättat upp sig och maskarna hittar dit för att kalasa och föröka sig. Under sommaren lär det ta ungefär 2-3 veckor innan matavfallet blivit jord, nu på våren kan det ta lite längre tid i och med jordtemperaturen inte är så hög än. Men jag har ingen brådska. Och det är nu jag kan gräva ner det. Om knappt en månad kommer jag att ha börjat så eller sätta ut småplantor i kragarna och då kommer jag att startat upp en jordfabrik ute i växthuset istället. Kanske gräver jag ner någon omgång direkt i någon av mina rabatter med rosor? Det här måste ju vara rena dundret för rosor som är så näringskrävande. 🙂  Bara att prova. Det kan inte gå så värst jättefel med bokashi.

img_5137
Det syns att vi (eller jag..) åt rödbetor för ett par veckor sen.. 😛

Både Vargen och Katten cirkulerade runt mig när jag grävde ner matavfallet så jag tog det säkra före det osäkra och la på ett par kompostgaller och stenar ovanpå kragen. Om ett par veckor kan jag ta bort gallerna och börja så. Sen att inte eventuella ägg- eller apelsinskal försvunnit helt spelar ingen roll.

Vill ni veta mer om just Bokashi så har Farbror Grön gjort en alldeles utmärkt film om det;

För övrigt lockade det inte direkt att vara ute idag. Jag rensade i och mellan pallkragarna och sopade undan grus och jord men sen gick jag in. Det blåser kallt och regnet hänger i luften. Det är tur att man vet att det är vår för det är mer höstkänsla ute. Som väl är så fångade jag och Vargen lite sol under morgonens promenad.

Hoppas ni haft en fin måndag!

2 reaktioner på ”Första omgången bokashi… 

  1. Såvida jorden inte är frusen brukar jag också bara gräva ner min bokashi i en odlingsbänk, trots att vi har en del katter som brukar besöka trädgården har jag aldrig sett att något djur har börjat gräva upp bokashin. Jag tror inte att de heller gillar doften. Trevlig blåsig tisdag! /Charlotte

    Gilla

Kommentera

