Den som är stark måste oxå vara snäll…

..eller hur det nu är allas vår Bamse säger. Jag har ju börjat styrketräna som ni kanske vet. Först här hemma under några månader och nu sen någon månad på ett ”riktigt” gym. Inte för att det på något sätt skulle vara sämre än gummiband, hantlar och kroppsvikt som jag använt mig av hemma utan för att det är kul och mer utmanande. Jag hittade ett program för maskinerna på gymmet via Mywellness men tja.. jag vet inte. Jag har alltid tyckt att det där med fria vikter verkar roligare. Dessutom får man ut mer av det rent fysiskt. Och jag gillar att vara effektiv. Men hur gör man? Var börjar man? Att bara ge sig in utan en aning om var man ska börja känns ju sådär. Inte vill man störa någon som är mitt uppe i sin träning med 1000 frågor heller. En snabb googling och jag inser att det är rena djungeln när det det kommer till styrketränings övningar men ett gäng övningar står ut och verkar vara grunden, de så kallade ”basövningarna” där bland annat marklyft ingår.

Just som jag googlade som mest slog det mig att jag nog en gång i tiden hade köpt en bok om just styrketräning för kvinnor och mycket riktigt, efter ett varv på vinden så hittade jag den;

 

225671063_8051238a-e3ad-4b08-a784-3dd997fd4904
Klicka på bilden så kommer ni till Bokus sida om boken..

 

Jag läste och begrundade. Det ser ju rätt lätt ut men att ge sig in på avdelningen med fria vikter totalt vilse i pannkakan bland alla stora biffar till karlar eller superdeffade äldre tonåringar eller välsvarvade fitnesskvinnor känns.. jobbigt och faktiskt genant då jag varken är det ena eller det andra.. Minst sagt. Jag har inte heller någon i min direkta närhet som kan hjälpa mig den första och/eller andra gången så jag gör rätt. Så.. jag utnyttjade gymmet på jobb helt enkelt. Vi har både skivstång och en del hantlar där så jag tog med mig boken och kände mig för genom att köra igenom hennes första upplägg i boken. Kändes ok. Tungt, svettigt men förbaskat kul. Dock så är det lite klent med vikter så jag insåg redan första gången att jag inte kommer långt med jobbets vikter. Alltså var det bara att bita i det sura nybörjaräpplet och bege sig in på avdelningen ”fria vikter”.

Jag bestämde att idag var dagen. Att jag då skulle hänga på låset till gymmet med förhoppningen att jag är relativt ensam där så jag i lugn och ro kunde hitta och känna mig för. Jomensåatt… Det var inte fullt med folk. Men jag var knappast ensam heller. Ett varv runt. Två varv runt. Och när jag höll på att snubbla över en skiva där det stod 30 kilo på så var jag på väg att skita idet och gå ut till maskinerna igen. Jag visste ju inte ens var jag skulle börja! Och inte verkade det finnas vikter som jag ens skulle överväga att lägga på en skivstång. Allt var så tungt! Men så från ingenstans kom en man runt 40 eller så fram till mig och frågade om jag behövde hjälp? Ehm.. Det syntes alltså sååå tydligt? Medan jag svor inombords över mina röda kinder erkände jag det uppenbara att jo.. lite hjälp behövde jag allt eftersom jag faktiskt inte visste riktigt var alla grejer var och att jag aldrig på riktigt gjort ett marklyft. -Inga problem! utropade han och gav mig världens hjälp igång med marklyft. (han var dock något entusiastisk över hur tungt jag skulle börja lyfta och föreslog 30 kilo!) Han pratade på och instruerade, frågade hur det kändes och avslutade med att det var bara att fråga om det var något annat jag undrade.

Och hans hjälp var verkligen en kick av ren träningsglädje! Så kul och plötsligt kände jag mig inte alls så vilse bland alla skivstänger och vikter. Bara lite. Nu hann jag inte alls prova  riktigt allt det jag tänkt mig som tex knäböj med stång men fick klart för mig hur jag ska göra nästa gång då en annan tjej gjorde det precis sidan om mig när jag körde marklyft. Det blev knäböj med en kettlebell istället, ”rätt” jobbigt det med. Och så fick jag rekat av området för en del andra övningar till nästa gång.

Nu ska jag bara hitta ett enkelt och bra nybörjarupplägg för min styrketräning. Jag tror jag har hittat ett inne på Styrkelabbet; Träningsprogram för nybörjare. Det bygger på två olika pass med tre övningar i varje och tre gånger i veckan. Rätt perfekt faktiskt. Nästa gång ska jag våga ännu lite mer, för det här är riktigt kul!

Ha en fin kväll! ❤

Kommentera

