Ett gäng timmar senare…

Det blev som jag skrev tidigare idag. En hel eftermiddag ute i täppan med fokus på pallkragelandet. Började med den lilla tunna remsa av gräsmatta mellan pallkragelandet och rabatten med plommonträdet. (Inte för att det är så mycket till plommonträd längre efter stormarna i vinter men jag tänker att det kommer funka fint som stöd för en klematis och kanske någon böna?)

img_5001-1

img_5002

Under våren har jag och mina kära föräldrar sparat tidningar och reklam just för detta projektet. Ett tjockt lager med tidningar, stenar som barriär mot rabatten och sen på med barkflis.

img_5005

Fortsatte med att flytta ut hela raden med tegelstenar som jag lagt intill pallkragarna ett snäpp. Sen fylla med mer flis. Detta för att jag läst att sniglar inte gärna slemmar över flis men jag vet inte… Mina sniglar var rena ninjorna här förra sommaren men jag ger det en chans. Jag ska ju dessutom stryka kragarna med vattenglas och sätta en vinkelrät kant av plast eller metall för att skydda grönsakerna ytterligare. Det kanske räcker? Vi får se.. Det blev oavsett riktigt snyggt.

img_5011

Sen kom jag runt till nästa snutt med gräs som liksom inte blir till något och är helt hopplös att hålla snygg med gräsklipparen. Jag vet inte riktigt hur jag tänkte då men det är bara att göra om och göra rätt.

Bort med alla eventuella kantstenar, på med tomma jordsäckar av plast och sen ytterligare med barkflis.

img_5014

Blev riktigt nöjd faktiskt. Det blev bättre än vad jag tänkte mig. Tänk att sitta här med en kopp kaffe och filosofera om några månader? Kärleken ska fixa en bordsskiva till mitt symaskinsunderrede som sen ska få stå här med blommor och göra det riktigt ombonat.

Kanskten med stenar ska asen fortsätta runt hela rabatten till vänster i bild för att knyta på borta vid plommonträdet. Allt för att underlätta gräsklippningen. Under kanten med tegelstenar har jag lagt dubbelvikta tidningar för att dels kväva gräset och till viss mån undvika att det växer upp gräs mellan stenarna. Ett sätt som inte på något sätt är proffsigt. Men det funkar. Stenarna syns knappt mitt i sommaren oavsett. Än mindre tidningarna.

Jag fick även flyttat en späd liten planta av rabarber som jag slängt på skräphögen och som klarat sig. Vilken tur! Jag kom ju på i år att jag vill ha mer rabarber! Det är ju så gott! Nu blir det ingen större skörd av den i år men om något år så. Den fick plats i rabatten runt plommonträdet.

img_5015

Där ska den stå ihop med jordärtskockorna som jag oxå planterade idag. Jag har hört jordärtskockor kan vara nästan på invasiva men så länge man gräver upp dom varje vinter/vår och sen sätter om dom så håller man dom i schack. Så gör Sara med Skillnadens Trädgård (inlägg om just att odla jordärtsskocka hittar ni här; Odla jordärtsskocka) och jag såg en video igår inne hos Odlingstv.se där Jessica sa samma sak. Så det kör jag på!


Jag hade ständigt sällskap av Vargen och i perioder Mini som assisterade en del men mest bubblade om nyckelpigor, varför det tar så lång tid för frö att växa och fotboll. Om vart annat. ❤


Jag hann med andra ord med allt som jag tänkte. Smådetaljer kvar, som alltid. Jag ska ju ha något att göra på fredag när jag är ledig igen. Dock är jag bra mör nu efter årets första riktiga runda med trädgårdsarbete. Svårt att begränsa mig när man väl kommer igång. Träningsvärken lär sitta som en smäck imorgon. Tur jag ska jobba. 😉

Ha en fin kväll! ❤

2 reaktioner på ”Ett gäng timmar senare…

  1. Det där blev ju riktigt snyggt, bra gjort! Träningsvärk… ja du, idag känner jag att jag lever hela vägen från nacken och ner i tårna!!! Men samtidigt är det en skön känsla när man gjort något man verkligen gillar 🙂 Må bäst vännen / Kram

    Gilla

Kommentera

