”Ska bara titta lite…”

..kan nog vara en av de största livslögnerna när det kommer till mig och plantor. En del kan inte ha nog med skor. Andra samlar på väskor… Och jag… samlar på.. plantor. Och frö. Och en och annan buske. Typ.  Eller ”samlar”är väl kanske ett väl starkt ord, just nu är det mer lite som att stärka upp och bygga ut/om min täppa. Jag har under de åren jag inte alls hade lust med trädgård både grävt upp otaliga rosor och perenner för att slå igen flera rabatter. Något jag sörjer en smula idag men mest väljer att se det som en slags.. tja nystart liksom. Jag har fått en ny chans att göra om i min täppa med start i min lilla köksträdgård.

I år ska jag åtminstone försöka att inte vara riktigt överallt i täppan. Utan göra ”klart” på ett ställe (som min köksträdgård) innan jag börjar på ett annat. Det låter bra på papper. Inte sant? 😉

Jag har ju satt som mål att inte köpa en massa i år. Det går väl inte jättelysande med tanke på vinbärsbusken innan i veckan och så rundan inne på Odla.nu igår. Jag skulle ”bara titta lite”. Jo jag tackar jag… Ehm.. Det blev inte en jättedyr titt men inte blev det fönstershopping heller. Följande raringar hamnade blev hemklickade (klicka på bilderna så kommer ni till perennens sida inne på Odla);

bpr0247
Stjärnflocka ”Lars”
image_12793_1_16_1_32019_1_9638
Daglilja ”Stellar Double Rose”
image_12793_1_16_1_32019_1_9679
Höstflox ”Cleopatra”
anemone_hybrida_whirlwind
Höstanemon ”Whirlwind”

Och jag har faktiskt en liten tanke med de här perennerna. Det är att alla antingen är lätta att få att trivas och föröka antingen genom frö eller delning. Kanske inte första året men väl tredje och fjärde. Nu är det ju som sagt bestämt att vi bor kvar ett bra tag till.

Nu ska jag bara smida vidare på var jag ska ha dessa raringar. Men jag har ett tag till att planera och bestämma. Jag brukar kruka rotknölarna när dom kommer och låter dom sen stå i krukor och växa till sig hela sommaren för att sen till hösten gräva ner dom på sina tänkta permanenta platser. Jag har upptäckt att dom klarar sig bäst då. Det är ju inte första gången jag ”bara tittar” inne på Odla när deras perenner släpps. 😛 Så jag vet vad som funkar i min täppa. Mycket för att många klarat sig och en del liksom försvunnit på vägen för att jag inte märkt upp plantorna ordentligt och sen inte kunnat ge dom den omsorgen dom behöver första året och en bit in på andra. Men nu vet jag. Och jag tror de här perennerna kommer att bli ett prima tillskott i min täppa.

Det blev inte en så fasligt dyr ”titt” för.. jag menar.. säsongen har ju just börjat. 😉

Ha en fin kväll!

En reaktion på ””Ska bara titta lite…”

  1. Så snygg stjärnflockan ‘Lars’! Jag försöker också att bara vara på ett ställe i trädgården, men jag lyckas aldrig😃 Det blev både kaffe och glass idag med näsan åt solen😉 /Charlotte

    Gilla

Kommentera

