Dagar som regnat bort och mer bokashi!

Jag har varit ledig i två dagar nu och det har mer eller mindre regnat hela tiden. Lätt irriterande då jag är bra sugen på att fortsätta med mitt projekt i och runt pallkragelandet. Skulle vilja pensla på vattenglas, sätta kant på kragarna, gräva ner min nya vinbärsbuske, flytta på stenar och sprida ut träflis. Plus flytta på en rabarberplanta. Men.. det är inget att göra åt det. Lite duggregn skrämmer inte mig men när det fullkomligen vräker ner? Nog för att jag gärna vill ha klart men riktigt så entusiastisk är jag inte. Det är bara att gilla läget. Jag hinner med stor sannolikhet med det jag vill ändå. Oavsett så har jag ”lyckats” att bli skitig ändå. 😉 Skolade om en del småplantor och sådde ytterligare lite. Bland annat prästkrage, riddarsporre och ruccola. Jag sådde rädisa i förra helgen i en back och dom har börjat komma upp. Spenaten växer så det knakar. Ser fram emot den första skörden. Den smakar alltid bäst.

Här inne så fortsätter jag fylla på min andra hink med bokashi. Knappt häften i hinken nu. Jag tror jag måste skaffa mig ytterligare en hink till. För den här lär vara full i mitten av nästa vecka och då är inte första hinken, den som står på etterjäsning nu, klar. Men det är ju i och för sig ett rätt kärt problem. Det är mest platsen här inne men det löser sig nog.

Apropå den första hinken? Jag tömde ur lakvatten ur den idag. Och idag tog jag till vara på en del av det eftersom jag behövde vattna mina växter här inne. Jag har läst mig till att man ska spä lakvattnet 1:100 ungefär. Så en dutt av lekvätskan (som inte luktade nämnvärt illa) i min lilla vattenkanna och till växterna här inne, resten åkte ut i vasken. Jag vet att det finns dom som fryser in och grejar med lakvätskan men det ser jag ingen större mening med. Inte än åtminstone. Räknar helt kallt med att beroende på vad jag har i mina hinkar att det så småningom blir lakvätska till ett par 10 liters kannor i veckan när det är säsong och jag behöver dunder till mina tomat- och gurkplantor ute i växthuset. 
Så… Det var lite om det. Nu ska jag dra på mig regnstället (det kommer en skur då och då…) och bege mig till skogen för en promenad med Vargen innan jag landar på soffan för uppladdning inför en kväll i kommunens tjänst.

Ha en fin fredag! ❤

Kommentera

