En nästan vanlig man – Ett boktips!

Böckerna om Christopher Silferbielke har jag haft ett öga till ett bra tag. Men av någon anledning har det tagit emot att ta tag i den. Men så för någon månad sedan så började jag lyssna på den första ”En nästan vanlig man” via Storytel med Stefan Sauk som uppläsare.

01812

Stefan Sauk har blivit något av en favorit bland de manliga uppläsarna, han är briljant och väldigt underhållande att lyssna på. Men för att återgå till boken? Saxat från Bokus;

Christopher Silfverbielke är stjärnmäklare i Stureplans finansvärld. Beundrad och avundad, men helt känslokall och hänsynslös under den charmiga ytan. Van att få vad han vill. Och vem han vill. Men miljonerna och framgångarna är inte nog. Han kräver mer, mycket mer.

Hans Ecker är Christophers bäste och kanske ende vän. På väg att dras in i ett seriöst förhållande med Veronica, men inte beredd att släppa det ljuva livet med champagne, brudar och kokain.

Johannes Kruut är rikemanssonen som på nåder får vara med i gänget, ivrig att platsa och bra att ha till hands när krognotorna blir för höga.

När miljonkonton, champagne, sex och kokain inte längre är nog, går de tre männen ännu längre i sin jakt på spänning och njutning. Med Silfverbielke som manipulerande hjärna ger de sig in i en kriminalitet som trappas upp alltmer och resulterar i mord. Katt-och-råtta-leken mellan kommissarie Jacob Colt och trion blir kicken som Silfverbielke letat efter, beviset på hans överlägsenhet.

Det tog gott och väl tre timmar in i boken innan jag beslutade mig för att gilla den men när väl all inledning föll på plats kom jag på mig själv att gilla att gå runt och avsky aset Silferbielke samtidigt som jag kunde sucka över hur de allra flesta kvinnorna i boken framställs som korkade våp. Ibland kanske det dessutom är väl långrandigt om poliserna men.. Ingen bok är perfekt och jag kan leva med den här mansgrisiga framställandet eftersom det är just en bok, en bra bok. Och rätt många av männen framställdes inte direkt smickrande dom heller. Allt för att Silferbielke ska kunna briljera.

img_4433

Något jag gjort med den här boken, framför allt nu i sista tredjedelen är att kombinera den som både ljudbok och vanlig bok via plattan. En mycket smidig funktion i Storytel är just att man kan växla mellan att lyssna och läsa. Det är toppen även om det tar ett tag att vänja sig vid att läsa på plattan. Själva grejen med en vanlig bok är ju det här med att ”bläddra”och liksom hålla i själva boken. Hur som helst. Har ni inte läst boken men gillar en bra thriller så är det boken för dig. Den är rå och innehåller inslag av både våldtäckter, grovt språk och sexuell dominans. Men det är skickligt beskrivet och bär boken framåt trots allt. Har läst böcker med betydligt mer utbroderat text våld. I den här ligger mycket outsagt men ändå väldigt talande. Nu ligger nästa bok om Silferbielke nerladdad och klar i min Storytel-app och jag ser fram emot att se vad han nu hittar på i nästa.

Ha det gott! ❤

Ps. Serien börjar egentligen med Mord.net som handlar om Kommisarie Jakob Colt. Vilket jag inte visste. Jag har inte läst Mord.net men Colt och hans manskap är med i En nästan vanlig man med och jag kan inte tycka att jag känner att jag missat något. Dessutom så måste jag nästan säga att om nu tanken var att Colt även i den här boken var den man liksom skulle följa, så har författarna, genom att skapa den genomvidrige Silferbielke, flyttat fokuset från Colt. Men det är min åsikt. Jag har som sagt inte läst första boken och troligen kommer jag inte att göra det heller. Inte nu när jag liksom vet hur det går i den här boken. Ds.

Kommentera

