Det gör inget att det regnar… 

..för inne i mitt växthus är det torrt, lite ljummet och jag hör koltrastens sång under tiden som jag pysslar lite med mina små plantor och backar med, till synes, enbart jord.

img_4899

Ibland kan jag tycka att mitt lilla växthus på sex kvadrat är för litet. Att det inte duger och räcker till. Sörja över att jag inte kan ha en sittplats här inne. Åtminstone inte när det är högsäsong och alla plantor med gurkor och tomater regerar här inne. Men i helgen tittade en trädgårdsvän (som har ett superfint växthus med lite extra allt…) förbi i ett annat ärende och när jag nämnde att mitt växthus var litet och inte hade några direkta finesser så kom hon med invändningen; ”Det blir ju mer prestationslöst i ditt växthus. Jag å andra sidan ”måste” ha det tipp topp.” Och tja.. Det ligger väldigt mycket i det. Och jag blev genast stolt över mina Drömmars Hus igen. Det gör liksom inget att jag har en kass med tidningar och mjölkkartonger där inne. Eller att det ligger lite spilld jord på golvet. Mitt växthus är min glädje. Det får vara som det är så länge det funkar för mig. Och speglar väl egentligen väldigt mycket hur jag är som trädgårdsmänniska. Jag är inte perfektionisten som måste ha raka stenkanter och målade pallkragar. Maskrosor i gräsmattan stör mig inte och i rabatterna trängs växter jag tycker är vackra utan tanke på på färg eller form-kompositioner. Bortsett från sniglarna så får det vara lite som det vill där ute. Rufsigt och plottrigt och alldeles alldeles underbart.

För övrigt så gror det allt eftersom i mina lådor med vintersådder. Jag fick ju tipset om att även vinterså solros och det var ett lyckokast. Det har grott alla tiders och sparat mig mycket plats här inne. Tipset om just sommarblommor fick jag av @tradgardsvagen inne på Instagram. Charlotte har även en alldeles fantastisk blogg som ni hittar här;

Trädgårdsvägen

Tja.. Det var lite om ditten och datten idag. Nu ska jag bege mig för att besiktiga bilen och sen ta en fika med en go vän. Idag blir det ingen träning. Möjligen lite vilsam yin yoga. Det är fokus på återhämtning när kroppen ömmar. Svårt att acceptera men jag vet att det är det jag vinner på i längden. Ni får ha det så himla bra idag!  ❤

Kommentera

