Snigel-matematik & vårsol!

Kom hem från jobb, gjorde mig en kopp kaffe och gick ut och satte mig i solen. Vargen gjorde mig sällskap.

img_4738

Men… sen var kaffet slut, Vargen ville lukta på något och jag… Tänkte att det var synd att liksom bara sitta rakt upp och ner…

Gick ut i växthuset och konstaterade att spenaten som jag sådde för någon vecka sedan växte  så det knakar. Ser fram emot den första skörden. Ska så rädisa imorgon i ett annat, lite djupare, tråg jag har där ute. Bara för att det är ju så gott. Sen… gick det som det brukar när jag går ut i täppan för att kolla läget;

Jag satt på knä med baken i vädret och nacken mot solen. Märkligt.. Men inte alls ovanligt. Nacken är väl den kroppsdel som blir först brun hos en trädgårdsnörd.. 😉

Vidare fick jag haft ihjäl ytterligare ett nätt antal sniglar. Är väl uppe i femtiotalet klippta småsniglar nu. Bara genom att vända på stenar längs med ett par rabatter. Skrämmande.

Men ännu mer skrämmande är att en enda sån här snigel kan lägga upp till 400 ägg. Hittar dom ingen av motsatt kön kan dom nämligen fixa det här med fortlevnaden själva då dom är hermafroditer. Och från äggläggning till en könsmogen snigel är det åtta veckor. Låt oss räkna lite på att jag låtit dessa 50 sniglar som redan finns här i täppan fått leva?

50 småsniglar *400 ägg = 20.000 nya sniglar. Låt det gå ytterligare åtta veckor? 20.000*400 = 8 MILJONER sniglar!! 

Nu överlever inte alla 400 äggen. Många sniglar dör redan i äggstadiet, många som småsniglar men ändå. Det blir fort väldigt många sniglar. Och om jag då ens överväger att börja fundera på hur många småsniglar det finns över allt i min täppa som jag inte ser och har ihjäl och för att inte prata om alla de sniglarna som finns överallt inne hos mina grannar?? *suck* Det kan kännas lätt hopplöst faktiskt. MEN! Jag försöker se det tvärtom! För varje liten klippt småsnigel så har jag ett gäng generationer mindre. Visst finns det risk för att jag i min jakt på små mördarsniglar kanske råkar klippa en och annan ”bra” snigel som inte är så förödande som mördarsnigeln men det må vara hänt. Jag och det ”goda” sniglarna vinner ändå i längden på att jag har ihjäl så många mördarsniglar som möjligt.

Fortsättning följer!

Fick en blomma idag. Plockad och planterad. Raring till unge! ❤

 Ha en fin fredag mina vänner!! ❤

2 reaktioner på ”Snigel-matematik & vårsol!

    • I Helsingborg, så zon 1. Vi har inte haft någon tjäle alls i år. Tyvärr. Både när det gäller fästingar och sniglar.

      Gilla

Kommentera

