Flitig som ett bi…

Jag vill ju göra min täppa till en oas för vilda djur, bortsett från sniglarna då alltså, och det i sig har fått mig att finurla lite på HUR jag skulle kunna göra min täppa mer attraktiv för till exempel bi? Det har de senaste åren kommit en del larmrapporter om att det inte står helt rätt till med världens bi, mycket på grund av allt bekämpningsmedel som används årligen runt om i världen. Jag läste inne på Natursidan att en tredjedel av allt vi äter är helt beroende av pollinerande insekter och av dessa står honungsbin för 85%. Imponerande siffror. Man kan ju tycka att det lilla jag (eller du) knappast kan göra någon skillnad men jag är lite mer av den filosofin att det jag kan göra, det vill jag göra. Om än i en väldigt liten blygsam skala.

bi_bee_marie_gillander
Bild från Natursidan.

Så.. Hur gör jag då? Jag har fortfarande inte blivit klar till att bygga någon form av insekthotell men det ska jag verkligen försöka ändra på i år.

bihotell
Bild från Järbo Bigård

Under våren är det rätt lugnt för de flitiga bina men sen i juni, juli och augusti börjar det bli lite magert. Så jag har funderat runt vilka växter som jag kan odla som är så där extra åtråvärda? Som kan hjälpa till mitt under sommaren? Och efter en sväng på Google så kom jag fram till följande;

  • blåklint
  • heliotrop
  • jätteverbena
  • solros
  • rosenskära
  • sommarrudbeckia
  • sommaraster
  • fänkål
  • honungört
  • sommarflox
  • ampelskära
  • tagetes
  • daggsalvia
  • blåsalvia

Till min stora glädje så har jag ju en del redan på den här listan! Bara att fortsätta odla med andra ord! 😉 Vidare så tänkte jag ordna med lite vattenblänk. Såg att Karin hade köpt en massa spelkulor i olika storlekar som hon sen hällde ut i ett fat och fyllde med vatten. Så det såg ut ungefär så här;

bivattnaren
Bild från Naturskyddsföreningen.

Läckert tycker jag! Vad har eller gör ni för att gynna bi och andra pollinerare i er täppa? Berätta! Jag är en nyfiken själ. Lovar givetvis att hålla er uppdaterade på vad jag hittar på i vår täppa.

Må så gott! ❤

 

Kommentera

