Sol + ledig = trädgård!

Så här såg det ut imorse, sett från växthuset när jag bar ut plantorna. Solen lyser än. Och jag är ledig. Det blir med andra ord inte gjort mycket inomhus. Så att säga.

Ska bara rulla ut mattan för dagens yoga-pass så jag får jobbat bort lite av stelheten. Sen drar jag på mig ful-jeansen och ger mig ut. Ska rensa nästa rabatt från fjolårets torra perenn-ris och fortsätta utforma min ”utbyggnad” av mitt pallkrageland.

Tanken är att området (närmst i bild ska bli ett område för mina bärbuskar som jag planterade helt åt hel… förra året. Begriper inte hur jag tänkte men jag kan konstatera att jag hade grov otur. Som väl är så går det ju att rätta till. 😛 Området längst bort ska jag åtminstone delvis täcka med flis. Man får ju göra vad man kan för att underlätta för han som klipper gräset. 😉 Tänkte i år att täcka gräset med tidningar och kartonger som jag och mina kära föräldrar samlat ihop under vintern. Kväva gräset istället för att gräva bort den. Inte direkt estetiskt snyggt men snällare för kroppen. Ska täcka tidningen och kartongerna med diverse täckmaterial som jag samlat på mig under våren. Området längst bort kommer jag att lägga tjockt med flis på och närmst i bild så tänkte jag täcka med halm, jord från jordfabriken, löv och gräsklipp. Tror jag. Det är ju det här med sniglarna… Att ha för mycket täckmaterial blir rena snigelkuvösen. Kan ju prova att täcka lite tunt. Får helt enkelt prova mig fram.

Fick en säck med prima löv av en vän. Hon slapp köra det till tippen och jag fick material till jordförbättring. = Win-Win

Rabatten med plommonträdet som knappt kan räknas som plommonträd längre ska grävas om. Jag har två rosor där; New Dawn och Mme Plantier. Jag tror jag bara ska spara den senare som är taggfri. New Dawn har av någon anledning liksom börjat skrumpna. Från att ha varit riktigt pampig ser den numera mest ynklig ut. Oavsett så är det så lite plommonträd kvar efter stormen Gorm att det inte är någon mening att ha en så stor klätterros som New Dawn där.

Nog om detta. Jag kan lova att ni kommer att bli flitigt uppdaterade! 😉 Apropå uppdatering; Min första hink med bokashi är snart full och redo att stå på efterjäsning. Jag har fixat två nya hinkar för nästa omgång. Snart är det dax att dra igång min jordfabrik. Spänningen är olidlig! 😉

Ha en fin dag, hoppas solen lyser på er! ❤

Kommentera

