En bit på väg…

Pallkragelandets make-over har nu kommit en bit på vägen. För efter yogapasset så drog jag på mig ful-jeansen och gav mig ut i solen. Efter att ha grävt en kant så flyttade jag fyra  bärbuskar som stått rätt illa till. Tanken är att med en alldeles ”egen” rabatt så ska de de fyra buskarna sätta lite bättre fart i år. Skörden var, för att uttrycka det milt, mycket blygsam förra året…

Det här med att enbart gräva ett dike och sen täcka med kartong och tidningar är en idé jag fått från Sara som odlar Skillnadens Trädgård. Så här anlägger hon alla sina rabatter. Det ger fina rabatter till en minimal arbetsinsats.

Det ser ju onekligen inte direkt imponerande ut…

Dock är Sara relativt förskonad från mördarsniglar (hon hittade sina första mördarsniglar förra året…), vilket jag ju som bekant INTE är så det här med täckodling är att spela rätt högt. Jag testade ju lite förra året med ett strålande resultat. För sniglarnas del…

Alltså kan det här bli rena snigelkuvösen. Å andra sidan så vet jag i så fall var jag har dom.. Det är inte täckodling i mina pallkragar utan bland bärbuskar som inte är det första sniglarna går på. Så min förhoppning är att jag med flis, vattenglas och utstickande kanter av byggplast ändå håller sniglarna utanför pallkragarna. Och nästa år så har kanske tidningarna och kartongerna förmultnat så pass att jag kan tunna ut lagret med täckmaterial. Vi får helt enkelt se hur det går. Täckodling har så många fördelar så att jag helt enkelt får lära mig leva med sniglarna och bekämpa dom så gott jag kan genom att vara envis och fiffig. Att odla med täckmaterial lockar ju även till sig sniglarnas fiender så som fåglar och igelkottar som gärna mumsar på de små snigelungarna. Igelkottar hade jag gott om förra året, jag hoppas dom kommer tillbaka i år igen. Karin som jag följt ett tag inne på Instagram gästbloggade hos Skillnadens trädgård förra året med det här inlägget; Karins täckodlade paradis – med mördarsniglar Jag har läst det inlägget flera gånger och det ger mig hopp. Det SKA gå. Helt enkelt.

…men jag räknar kallt med att det kommer att ändra sig när naturen gör det den är bra på.

Oavsett så hann jag med nöd och näppe bli klar med allt lagom tills himlen öppnade sig och jag var tvungen att dra mig in. Det sista vissna perennriset som jag hade kvar att rensa från ett par rabatter och säcken med löven som jag fick levererat igår, gick åt till att grunda täckningen. Lite tunt är det än men jag får fylla på med mer material allt eftersom. Till helgen ska jag hämta hem halm och så hoppas jag kunna tigga till mig ett par säckar löv till. Löv är ju himla bra till mer än täckmaterial. Avslutningsvis la jag på ett par kompostgaller för att åtminstone delvis hindra katter från att använda det som en toalett. Min nya rabatt är inte estetiskt tilltalande direkt men det kommer att bli kanon, det är jag övertygad om. Jag är nöjd med dagen och en smula mör i kroppen efter säsongens första riktiga arbete i trädgården så nu får det bli lite stillsamt fram till i helgen. Så göttans gött att vara igång på riktigt nu!

Ha det fint! ❤

 

3 reaktioner på ”En bit på väg…

    • Härligt med projekt! Jag satte blåbär förra året i en särskild rabatt med surjord. Tänkte sätta en liten azalea eller nåt som sällskap. Hoppas dom växer till sig i år.

      Liked by 1 person

  1. Trevlig läsning, njuter med er som är igång i trädgården, här har vi ½ m snö kvar så man vet vad tålamod är….kikar gärna in fler ggr./Catti

    Gilla

Kommentera

