Mitt mål, min hälsa.

Att träning och motion är bra för kroppen är ju i sig ingen revolutionerande upptäckt men om man bortser från långsamma promenader och ett och annat yin yoga-pass  så har jag nu inte tränat på ”riktigt” på en dryg vecka. En vecka är ingenting i sammanhanget då jag knappast är en elitmotionär. Men efter snart tre månader med regelbunden yoga och styrketräning så insåg jag igår till min milda förvåning hur pass mycket sämre min fibromyalgi blir? Det är som sagt knappast så att jag suttit eller legat still ändå blir skillnaden rätt markbar. Jag har mer ont och framför allt så har jag blivit rejält mycket stelare. Det är som om kroppen rostat igen lite. Soffpotatisen Veronica är numera beroende av sin träning för att må bra, både fysiskt och mentalt. Det är en cool upptäckt.

Jag har tidigare efter perioder med regelbunden träning märkt att jag blivit rastlös och att en groende ångest har spridit sig i kroppen. Ångesten över att inte göra något, att inte leverera och därmed inte vara bra nog. Rastlösheten har jag nu med men ångesten är borta. Jag har varit sjuk. Punkt. Att ha ångest över det är bara destruktivt. En underbart vilsam insikt. Jag vet numera att jag är ingen lat människa. Tvärtom. Jag är en prestationsjunkie av rang och det, ihop med en del annat så klart, har drivit mig till den jag är idag, med fibro..

Men även om nu det knappast är kul att ha fibromyalgi så är det inte bara negativt. Fibron har lärt mig att köra mitt race, att börja hitta min väg till och för hälsa samtidigt som jag nästan alltid känner att jag duger just så som jag är, här och nu. Drömmen om en slank supertränad kropp är utbytt mot en vision och strävan för och mot en hållbar kropp. Jag har inget egentligt mål med min träning eller sätt att äta, inte mer än att må bra. Vilket i sig faktiskt är det ultimata målet men förr kunde jag känna mig usel om jag inte hade ett klart och tydligt mål med min träning och/eller sätt att äta på. Att ha tydliga mål läser man dagligen om hur himla bra det är att ha och när jag då hela tiden satte upp mål som jag lika ofta misslyckades med att nå hamnade jag i en destruktiv nedbrytande cirkel som inte var hälsosam någonstans.

Jag har insett att jag har lite av en kvicksilvermentalitet som måste få lov att ändra mig, byta bana och sätt för att orka och ha lust att fortsätta. Att ”bara” träna tex styrketräning hade fått mig att dö tråkdöden och tillslut sluta att träna. Att bara äta tex LCHF eller Paleo, får mig att slå bakut och hetsäta det som är ”dåligt”. Jag kommer fortfarande på mig själv att snegla för mycket på ”alla andra” men jag lyckas numera att sluta snegla i tid. Mina sociala medier är numera min inspiration. En salig blandning av mat, träning och trädgård. Precis som jag vill ha det. Och precis det jag i min tur delar med mig av. Känslan av att behöva bevisa något för någon är borta. Jag äter pastasallad en dag, bara för att fräsa till vitkål till köttfärssåsen nästa och sen på lördagen mumsa i mig 180 gram Marabou Japp. Jag tränar ett svettigt yogaflöde på måndagen, drar i gummibanden på tisdagen och vilar i yin yoga på onsdagen för att på torsdagen dansa zumba för att det är kul. Jag kommer att flytta in bland de fria vikterna på gymmet när jag är frisk men jag måste ge mig själv lov att göra som jag vill för att orka fortsätta. Viss disciplin måste jag så klart ha, för även om jag älskar yoga så är det inte alltid kul men jag gör det ändå för jag vet att det är bra. Men mentalt har jag gjort mig själv fri i min strävan efter hälsa. I ”min hälsa” har yoga och styrketräning blivit två viktiga bitar för att hålla fibromyalgin på en hanterbar nivå. Att upptäcka just HUR viktig de här två bitarna är, det är häftigt. Men det utesluter inte annan träning.

Fast när jag tänker efter på hur jag lägger upp och planerar min träning så inser jag att jag faktiskt HAR mål. Men dom är mina. Utformade efter mig och min dagsform. Dom är flexibla och tillåtande. Jag dömer inte ut mig längre om jag av olika skäl, till exempel en förkylning, inte kan hålla mitt schema.

Dock så är känslan inte så kul i kroppen just nu så idag kör jag igång med min yoga igen. Febern är borta, halsontet likaså. Jag kör kanske inte det tyngsta och mest krävande yogapasset än och styrketräningen får vänta en vecka till men jag plockar in regelbundenheten i daglig yoga igen. Om så bara 15 minuter med sittande vridningar för att skapa rymd och rörlighet i min bröstkorg och ryggslut. Det gör så fantastiskt gott.

 

Dagens pass hittade jag hos Yogamala och videon har ni här;

Ha en fin måndag, nu ska jag äta lite lunch innan jag ger mig ut i trädgården en stund. Jag hoppas solen lyser på er! ❤

54e95f9be21d17a64ba2a0dcb78be40b

 

Kommentera

