Startat upp min Bokashi!

Minns ni att jag nämnde kompostmetoden Bokashi i inlägget Återbruk och kompostera! för någon vecka sedan? Då nämnde jag det som något jag eventuellt möjligen skulle investera i.. Nå. Jag läste runt en del och.. nu… Nu har jag investerat. 😉 Men jag köpte inte den dyra snajdiga hinken med kran utan valde att göra en egen. Jag köpte hinkar med lock, en lökkorg och en tappkran. Och efter inspiration på i en Bokashi-grupp på Facebook så är nu min första hink klar att börja användas.

Jag fick backa på den där tappkranen då jag var rädd för att hela hinken skulle splittras då plasten är rätt hård. Istället gjorde jag som jag sett en del andra göra, borrade jag en massa hål i botten på ena hinken som jag sen satte ner i den hela hinken. På så sätt rinner eventuellt lakvatten ner i botten på den hela hinken. Bara att lyfta ur och tömma. Med strö och material så har det kostat 160 kronor. Mot de 310 kronorna som man kunde betala för ett startset med vanliga hinkar på Bokashi.se. Man gör som man vill men jag är nöjd med min variant.

Så nu ska jag bara börja lasta i lite goa matrester, låta det jäsa två veckor när den är full och… Och sen… ska jag dra igång en jordfabrik ute i växthuset. 🙂 Vilket i praktiken innebär att jag blandar vanlig jord på säck/eller jord från pallkragelandet med bokashi kökskompost. Efter några veckor så har jag rena dunderjorden vilket passar bra inför säsongen i växthuset. Och som jordförbättring till allt annat möjligt där ute. Himla praktiskt. Ett behändigt och praktiskt litet kretslopp. Som det ska vara.  Fortsättning följer!

bokashi
Bild från Hemmaodlat.se

Ha en fin kväll! ❤

En reaktion på ”Startat upp min Bokashi!

Kommentera

