Måndagstankar…

Antingen man vill det eller ej så blir det måndag. Jag har sällan något emot måndagar. Antingen så jobbar jag sista passet på min helg och är ledig på tisdagen. Eller så har jag varit ledig helgen som gått och är pigg som idag. Jag är fortfarande förkyld förstås men det går på rätt håll, tack och lov. Inte så sugen på att få en karensdag just nu. Idag är det teknikmöte och kvällspass på jobb som gäller. Lång dag med andra ord. 

 
Hur som helst så kände jag för att yoga. Jag upptäckte att jag saknar yogan nu när jag faktiskt yogat regelbundet under några månader men att riva av ett eldigt krigar-pass var det inte tal om så det blev ett mjukt yin yoga-pass på en timme ungefär. Gjorde gott där det skulle; i höfterna. Jag är hyfsat låst i alla ligament och muskler så att jobba med olika höftöppnare och framåtböjningar är som balsam för höften. Jag känner mig för det mesta ”lättare” efter ett sådant pass vilket förklaras inom yogan med att det ofta finns både fysiska och psykiska spänningar i höftpartiet. Spännande tanke tycker jag! 

  
Något annat ”spännande” som jag upptäckte i helgen är sambandet socker = ökad värk. Har aldrig tidigare märkt det men under fredagen och lördagen åt jag både kakor och lösgodis för att igår vakna med en rejäl smärtökning. Nu kan ju smärtökningen delvis bero på min förkylning oxå men det får mig ändå att fundera ett varv. Det är rätt välkänt att många (inte alla!) människor med fibromyalgi mår bättre utan en massa tomma kolhydrater. Och faktum är att jag, utan att fundera så mycket på det, ätit rätt mycket mindre av vitt bröd, pasta och socker under de senaste veckorna. Jag vill ge min kropp mat lagat från grunden och full med bra energi men aktar mig noga för att snöa in på någon som helst diet-inriktning men äter mer grönsaker, grovt bröd och håller chokladet till helgen. Och då choklad i rimlig mängd. Under helgen som varit har det varit mycket av allt. Och ingen motion på grund av förkylningen. Något jag inte har ett dugg ångest över, för det har jag haft vad jag ska, men mer har det helt klart varit. Och jag fick en reaktion som jag begrundade igår. Det är en fascinerande skillnad att finurla runt maten i ett sätt som inte är fördömande  och straffande utan bara objektivt. Så nu svänger jag åt det som är mitt rätta sätt igen. Jag mår bäst av regelbundna måltider, mycket vatten och motion som är kul. 

Som en del i detta bakade jag min älskade filmjölkslimpa, fröknäcke och dammade av en gammal frukostfavorit; 

Overnight Oat

Så här gör ni; 

  • 1 dl gryn
  • 1 dl yoghurt
  • 1 dl mjölk
  • 3 msk chiafrö
  • 1 krm vaniljpulver

Rör ihop allt i en burk och ställ i kylen över natten. Toppa med valfria bär, frukt och/eller lite frö.   

Riktigt gott och mättande. Hoppas ni haft en bra start på veckan ni med. Var rädda om er! ❤

Kommentera

