Återbruk & kompostera! 

Om jag ska uttala något mål när det gäller min täppa i år så är det, som jag tidigare varit inne på, att inte handla en massa utan att hålla en relativt snäv budget. Det är egentligen inte alls svårt. Genom att utnyttja det jag redan har, byta med andra trädgårdsnördar och vara lite påhittig och kreativ kan man hålla ner kostnaderna. För trädgård kan, som så mycket annat, bli en materialsport vilket, för mig, går emot hela grejen med att odla och på så sätt vara en del i ett hållbart kretslopp. Om än i en liten mycket liten blygsam skala i min lilla täppa men ändå-

Sen är det så klart kul med nya plantor och fröer och pallkragar och rosor och växthus och… Ja allt är ju så kul! Det finns massor som jag skulle vilja ha.. Men jag har ju redan förmånen att ha ett växthus och ett pallkrageland i min täppa. Jag har det jag behöver. Om än i för litet format. 😉

Så vad gör jag då? Tja.. Jag har nästan hela vintern samlat tomma toarullar till luktärtssådden. Bara att sätta ut utan att störa de känsliga rötterna.

Jag har samlat på mig olika burkar och tråg. Det är nästan lite av en sport att se odlingsmöjligheterna i olika förpackningar.

img_3836
Broccoli i ett smörpaket..
img_3099-1
Tomma vindruvsaskar blir klockrena små växthus!

Jag rullar dessutom egna krukor av tidningspapper och reklamblad vid behov.  Mycket behändigt. Bara att sätta rätt ner i jorden när det är dax! Tidningen förmultnar och blir jordförbättring på samma gång.

img_3956
Bra att ha lite vin hemma när behovet dycker upp.. 😉 Jag har ju en krukmakare oxå men ibland är det lite för litet..

 

Googlar man på återbruka + trädgård  får man massor med bra idéer på både det ena och det andra. Här är en video på hur man kan göra egna krukor. I den här videon tipsades det om att doppa botten i lite vatten för att det skulle liksom limmas ihop och bli lite stadigare. Det var ju lite smart, får jag testa nästa gång.

Vidare blir tomma mjölkpaket blir växtetiketter och krukor till tomatplantor. Och så vidare och så vidare. Det tar lite tid men jag ser det som en avkoppling. Terapiarbete helt enkelt. Och som jag tidigare berättat så ska jag byta tomatplantor mot några balar halm. Jag har även fiskat fram möjligheten till att hämta hem prima hästskit och behöver inte kånka hem flera säckar ko-på-påse när det är dax att gödsla upp pallkragelandet. Jag ska bli ännu bättre på att kompostera trädgårdsavfall och OM jag ska handla något så är det ett bokashi som står på önskelistan.

bokashi-keukenemmer

Har läst om det till och från i snart ett år nu och det verkar vara en prima återvinning av vårt matavfall som kan gå rätt ner i täppan där ute istället. Resterna av det jag bär hem från affären i matväg stannar här så att säga. Och belönar mig med blommande rabatter och ett knökfullt trädgårdsland. Jag tänker dock inte investera i ”äkta” bokashi-hinkar. Efter en del googlande så har jag förstått att det går lika bra i en vanlig spann med lock där man lägger tidningspapper i botten för vätskan. Det behöver med andra ord inte bli så dyrt. Vilket passar mig och mitt mål utmärkt.

Här hittar ni info om bokashi; Kökskompostering med bokashi

I förra veckan fick jag frö av en trädgårdsvän och skickade själv till andra trädgårdsvänner. Lite trädgårdens ”pay it forward”. Det är kul att dela med sig vilket bidrar till att det inte  behöver kosta multum att odla för någon. Frö blir inte heller för gamla utan kommer till användning. Man kommer långt med att vara lite påhittig.

Har ni några smarta återbruka-tips så berätta!! Och har ni erfarenhet av bokashi så dela gärna med er!

Ha en fin måndag!

 

 

 

5 reaktioner på ”Återbruk & kompostera! 

    • Vad roligt! Tänk på att man får skriva med tusch för att det ska fästa när man skriver på etiketter av mjölkpaket. 🙂 Det ÄR pilligt att göra papperskrukor och inte vinner dom något skönhetspris men får man bara till tekniken så. Att blöta den i vatten som hon gör i videon tror jag gör det ännu bättre. Ha det gott!

      Liked by 1 person

  1. Vi började med bokashi i julas. Hönsen får ju våra matrester, men sånt som vi inte kan ge till dom, teblad, apelsinskal, gammal mat och sånt får bokashin. Nu har vi inte hunnit använda den ännu, men jag tror att det blir utmärkt i planteringslådorna i vår!

    Gilla

    • Ja det ska bli himla spännande att prova. Beställde strö i veckan. Ska knåpa ihop en egen hink tänkte jag. 😊 Ha en fin helg!

      Gilla

Kommentera

